szombat, 29 december 2012 16:44

A kísérés lényege

Írta:
by Chewy:

Itt szerintem sokan félreértik a dolgot (régen én is ezt tettem), sőt talán a kísérő szó nem is állja meg a helyét, inkább fedezetnek kellene hívni...

A géppár harc lényege az kellene legyen, hogy folytonosan nyomás alatt tartsuk az ellenséget. Tehát nem az a cél, hogy valakit 50 m-el mögötte kövessek. Miért? Mert akkor csak azt tudod lelőni a vezér mögül, aki berepül közétek (50-100 m).Ráadásul, ha a vezér lecsap, a lenti gép kitér, húzza a vezér után, aki már messze jár, a kísérő meg pont azzal 100 m-el van lemaradva, ami elég a felhúzó gépnek. Másik: 50 m távolságból 50 m oldalirányú elmozdulás után a vezér nem látszik a képernyőn, 300 m estén ez akár 150 m is lehet... Tehát: Türelem.

A vezér lecsap, te vársz fent, 3-400 m távolságból követed, de lefelé menet már csak a célt figyeled, ha a vezér után húz, szólsz a vezérnek, te pedig mész a célra, lövöd (vagy le, vagy meg, vagy csak beszarik és leborít) Ha nem húz a vezér után, akkor AZONNAL emelkedsz, keresed a vezért, ha nem látod, kérdezel irányt magasságot.

A vezér AKKOR csap le újra, ha összeszedte a kísérőjét. Leborítás előtt 2x körbenézel, hogy van-e veled egy szinten vagy magasabban a támadott gépnél valaki... Ez a rendszer addig megy, amíg lényeges számbeli fölényt nem tudunk elérni...
Mik a legtöbbet elkövetett hibák?
  1. Nem várunk egymásra, szét szakadunk, a vezér túl agresszív, azaz már akkor lecsap, amikor a kísérő még emelkedik.
  2. Aki egy kicsit is utána húzza a célnak, energiát veszt, lefelé utána borítani TILOS!!!
  3. Emelkedés előtt, közben FIGYELNI! Ha közel a gép inkább lapos emelkedéssel 3-400 m-re eltávolodni, utána felhúzni. Ha mögötted vannak SOSEM egyenesen emelkedni, váltakozó bedöntésű spirálban húzni fel, 2 másodpercenként a bedöntést változtatni!
  4. Állandóan lövünk, ez rossz. Csak tutira szabad lőni, ha a Rata szűken fordul, kb 10% az esélye, hogy eltalálod.
  5. CSAK és kizárólag, a legeslegutolsó esetben leborítással menekülni, mert onnantól kezdve egyedül és védtelen vagy!!! Ne várd el, hogy az ellenséges gépek alá zuhanjon valaki segíteni. Ha zuhansz, 5-800 m függőleges gyorsítás után vedd fel a gépet, és azon a szögön menekülj ami még a maximális sebesség eléréséhez elég. (kb. 700 km/h) Zuhanás közben radiátor nyit, motor 90%. Amikor átmész vízszintesbe, minden csuk, full gáz. Ne nézz hátra, ha van felhő menj bele, ha nincs folytonosan saját terület felé tarts! ARRA felé kezd meg a zuhanást! (Harc előtt, légy tisztában a menekülő iránnyal) Rádiózz! Kérdezd meg, hogy jön-e veled az ellenséges gép...
3-4 percig, hátra se nézz! Ha eltávolodtál a harctól (min 15 km) nézz hátra, ha tiszta vagy és nem sérültél meg, kérdezd meg a légi harc magasságát, emelkedj fel addig, majd jelentsd, hogy ezen az irányon visszatérsz.

Ha jött az ellen utánad, igyekezz saját légvédelem fölé bevinni, közben fordulj vele szembe és küzdj meg vele férfiasan! Lehetőleg B&Z! Rádióz, rádióz, rádióz! Kérd a társad segítségét, ő pedig mondja meg, hogy tud-e menni, vagy nem. Agyatlanul, a kísérő ne adja fel a biztonságát (magasság) annak nincs értelme, hogy 3-an lövetik le magukat 1 gép miatt.

B&Z-nál, SZEMBE SENKIT sem támadunk!!! Amikor elindulsz le, zoom rá, megnézed az irányát, csak akkor folytasd a zuhanást, ha a hátsó légterében vagy (nem lát). Ha már merőlegesen repül rád, szembe tud fordulni veled.
Ha mégis szembe mennél valakivel, és ezt észre veszed, a legmeredekebben húzz fel, így neki is növelni kell az emelkedésének a szögét, közben azonnal szólj a társadnak, hogy húzzon fel, mert akkor őt lövi pofán...
Ha ellenséges gépet jelent valaki, mindenki gondolja át, hogy nem őt látja-e a másik! Ne kergessük egymást! Jelentsd helyzeted, magasságod, irányod, ha necces a dolog, akkor csekkolni kell...

by Mahgar:

A géppár működéséről bővebben

Egy jól repülő, fegyelmezett és összeszokott géppár néha hatékonyabban tudja az ellenséget aprítani, mint egy újoncokból álló, fegyelmezetlen 8-as raj. Nézzük milyen tényezőknek és tulajdonságoknak kell megfelelni egy profi vezérgépnek és kísérőjének.

Követési távolság

Minden vezérnek egyéni stílusa van. Lehet rámenős, agresszív, vagy megfontolt, óvatos. A kísérőnek azonban szinte minden esetben a követési távolságot az adott helyzethez kell szabályozni. Passzív repülésnél (nincs ellenség) 50-150 métert érdemes tartani, mert így az izgágább vezért is könnyedén lehet követni. Továbbá a vezér is könnyebben átlátja a kísérője mögötti légteret. Az ellenséges gépek megjelenésekor viszont érdemes a kísérőnek 200-450 méterre lemaradni, hogy a támadásnál a vezér által támadott gépet lőhesse második hullámban.

Géppár-rádiózás

Fontos dolog a vezér-kísérő szóbeli kapcsolata. A vezérnek kötelessége tájékoztatni a kísérőt passzív repülésnél a repült sebességről, hajtómű-beállításról, jelenlegi pozícióról. A kísérőnek pedig azonnal jeleznie kell, ha elveszti a vezérgépet. Harc közben a vezér kötelessége a támadás jelzése, a célpont kiválasztásának jelzése, esetleg a kiválás irányának bemondása. Fontos még, hogy ha támadják a társunkat, akkor úgy kell irányítani őt, hogy hamar lőpozicióba kerüljünk.
Értelemszerűen a rádiózás mennyisége csökken az összeszokottság erősödésével.

Légtérfigyelés

Egyik legfontosabb tényező a légiharcban a légtérfigyelés. Mivel a kísérő nem tévesztheti szem elől a vezérét ezért neki a 12 óra környékét kell pásztáznia, a vezér pedig a hátsó és oldalsó légtereket figyeli erősebben. Fontos, hogy a vezér minél hamarabb észlelje a 6 óra felé settenkedő ellenséget, mert elsőként szinte mindig a kísérőt támadja az ellenség.
Támadásnál fontos a légtérfigyelés megoszlása. Vagyis amíg a vezér támad egy célt, addig a kísérő figyeli a légteret, és fordítva. Így egy géppár egyszerre figyeli a célt és a körülöttük lévő többi gépet.

Légiharc

A géppár-légiharcra szintén vonatkoznak az energia-harc szabályai (ld. MMaister kiskátéját). Néhány dolgot azonban fontos rögzíteni. Mindig a géppár másik tagja az elsődleges védendő gép! Bármilyen helyzet adódik mindig a vezérről/kísérőről kell leszedni az ellenséget, és persze minél hamarabb annál jobb. Fontos továbbá, hogy ha netán géppár-géppár elleni fordulóharc bontakozik ki, úgy minél hamarabb kell támadó és lőpozicióba kerülni mindkét gépnek! Innentől kezdve az dönt, hogy melyik géppár céloz jobban.

Zárszó

Nagyon fontos minél jobban ismerni a századtárs vezér- vagy kísérő- stílusát. Ideális, ha egy géppár tagjai mindig együtt repülnek, de az is megfelelő, ha 2-3 társat is jól ismer a pilóta.
Egy géppár ugyanis akkor lesz igazán eredményes, ha egységként repül és tagjai megbíznak egymásban.

by Yosser:

Még annyit, hogy az én felfogásomban a géppár két összehangoltan dolgozó TÁMADÓ gépből áll! Amelynek a tűzereje az ellenfél kiszolgáltatottsága miatt nem duplája hanem nagyobb. És nem egy vonat amiben csak elpocsékoljuk a tűzerőt....

És végül belinkelem ide is VO101_MMaister energiaharcában írt kötelékes részt:
A géppár (vezér feladata, kísérő feladata)