szombat, 29 december 2012 16:17

Energiaharc Káté

Írta:
Ennek a kis leírásnak nem célja és nem is lehet célja pontos útmutatás. A részleteket csak tapasztalat útján és sok gyakorlással lehet elsajátítani. Ez csupán egy gyűjteménye az irányelveknek, melyekkel sikeresebb vadászok lehetünk (by MMaister)

1. Alapelvek

1.a. Energiagazdálkodás.
Először azt kell megérteni mi is az energia a légiharcban. A repülőgép kétféle energiával rendelkezik. Mozgási energiával, illetve helyzeti energiával. A kettő együttesen adja meg a gép pillanatnyi energiáját. A Mozgási energiát a sebesség, a helyzetit a magasság határozza meg. Fontos, hogy a két fajta energia felcserélhető. A mozgási energia a sebesség emelkedéssel helyzeti energiává (magassággá) alakítható, míg a helyzeti energia zuhanással mozgási energiává alakítható (sebességgé). Miért fontos ez? A légiharcban az a gép van fölényben, amely magasabb energiaszinten van. Energiába kerül a manőver (sebesség, magasság veszteséggel jár), ezért az a gép amely több energiával rendelkezik, több manővert képes végezni.

Kétféle fő harcmodort lehet megkülönböztetni.
  • Fordulóharc:
Azoknak a gépeknek kedvez, melyek jó manőverezőképességgel és szűk fordulókörrel rendelkeznek.
  • Energia harc:
Azoknak a gépeknek kedvez, melyek manőverezőképessége rosszabb, de kiváló sebesség és emelkedési mutatókkal rendelkeznek.

1.b. A harcmodor kiválasztása:

Azt, hogy melyiket kell választani, két fő pont alapján kell eldönteni. Az ellenfél gépének tulajdonságai a saját géphez viszonyítva, valamint a pillanatnyi energiaállapot. Ha kb. azonos energiaállapotról indul a küzdelem (hasonló magasság és sebesség, vagy kisebb magasság de nagyobb sebesség, vagy nagyobb magasság de kisebb sebesség), akkor az ellenfél típusa ellen hatásosabb manővert kell választani. (pl: Egy Fw 190A5 vs Yak7b - A fóka emelkedésbe kezd, a jakab rögtön fordulóharcot kezdeményez). Cél, hogy azt a harcmodort kényszerítsd az ellenfélre, ami neked kedvezőbb. Ha neki sikerül a sajátjára kényszeríteni, elvesztél. Ehhez természetesen jól kell ismerni mind a saját, mind az ellenfél típusainak tulajdonságait. Ezt meg kell tanulni.

Különböző energiaállapotok esetén már egészen másképp alakul a harc. Először is le kell szögezni, hogy az energiaharc biztonságosabb és hatásosabb, nem kell fölösleges kockázatot vállalni vele. Hiába alkalmatlanabb a gépünk az energiaharcra az ellenfélével szembe, ha jelentős pillanatnyi energiafölényünk van, HÜLYESÉG kétes kimenetelű fordulóharcba bocsátkozni. Természetesen fel kell mérni az energiafölényünket. Ha csak csekély és az ellenfél a nagyobb teljesítményű gépével ezt gyorsan ledolgozhatja, abban az esetben pillanatnyi fölényünket kihasználva kell mögé kerülni és fordulóharcba kényszeríteni. A fordulóharc során is törekednünk kell rá, hogy az energiánkat megtartsuk, illetve magasabb állapotban tartsuk mint az ellenfélé. Így több és nagyobb sebesség, magasság igényes manővert tudunk végrehajtani, amelyekkel legyőzhetjük az ellenfelet.

Az összecsapások során mindenképpen kerülendő a föld közeli harc. A lassú, magasságát vesztett gép, nem több egy puszta célpontnál. EZ ALAPELV! Ha végkép bajban vagyunk, akkor se süllyedjünk a felhőréteg alá. A felhőben mindig elbújhatunk, de alatta már nincs hová menekülni.

2. Az Energia harc

2.a. Energia Harc alapelvei.

Az energia harc (Boom and Zoom, Üss és fuss…) fő előnye, hogy amíg megtartjuk energiafölényünket, addig szinte teljesen biztonságban vagyunk az ellenfél fegyvereitől. Mi irányítjuk a harcot. Akkor támadunk mikor akarunk, és akkor válunk ki a harcból, amikor tetszik. A német típusok jelentős előnnyel rendelkeznek az emelkedés és a sebesség terén, ezért velük ez az ideális harcmodor. Különösen géppárban hatékony ez a módszer.

2.b. Találkozás az ellenféllel

Egy energia harc folytatásához magasság és/vagy sebesség fölényre van szükség. Ezért mikor megpillantjuk az ellenséget dönteni kell. Elégséges e az energiafölényem, hogy harcba bocsátkozzak? Rátudom e kényszeríteni a harcmodorom? Általánosan elmondható, hogy a sikeres energiaharchoz hasonló sebesség esetén, 1000-1500 m magassági fölény szükséges. 2000 m ideális, de ennél több már fölösleges, illetve csökkenti a hatékonyságot. Ha 1000 m-nél kevesebb a fölény, akkor könnyen az ellenfél lőtávolságába kerülhetünk a leválás alatt. Ha 2000 m-nél több, akkor a támadás során túl nagy lesz a sebességkülönbség, valamint a támadáshoz szükséges idő is túl nagy lesz.
Tehát a cél, hogy a harc megkezdése előtt rendelkezek ezzel az energiafölénnyel.

  1. eset - Energiahátrányban vagyok. A harcot nem szabad felvenni. Lehetőleg észrevétlenül távolodni kell és az ellenfelet szemmel tartva emelkedni, míg el nem érjük a kívánatos magasságot, energiaszintet. Ezután megindítható a roham.
  2. eset - Egyenlő energia szint. ;Az egyenlő energiaszint nem kedvez az energiaharchoz. Az előbbiek szerint kell eljárni.
  3. eset - Energiafölényben vagyok. Ha ez energiafölény elégséges a támadás megindítható.

A Támadás

Ha az energiafölény elégséges a támadást megkezdhetjük. De itt is nagyon fontos az átgondolt higgadt manőverezés.

  1. lépés - A légtér felmérése. Van e egyéb ellenséges repülő a környéken. Mi az energiaszintje. Veszélyeztetheti e a támadást. Ha több ellenséges gép van, akkor energiaszintünket, mindig a legveszélyesebbhez, a legmagasabban lévőhöz kell igazítani. És mindvégig az összes gépet figyelnünk kell.
  2. lépés - Helyezkedés. Az energiaharc alapeleme a meglepetés és a lerohanás. Úgy kell helyezkedni, hogy az ellenfél holtteréből, váratlanul tudjunk támadni. Ha több ellenfél közül választhatunk, mindig azt támadjuk, amelyet váratlanul ér a roham. Főleg lassú, emelkedő vagy egyenesen repülő, esetleg támadásban lévő gépeket válasszunk ki. Ezek a legsebezhetőbbek. Holttérnek tekinthető az ellenfél 6 órája magasról és vízszintesen.
  3. lépés - A Támadás. Megfelelő pozíciót felvéve rázuhanunk a célra. Fontos, hogy nem lassítunk le az ellenfél sebességére. Rácsapunk! A tűznyitás személyes gusztus kérdése, de csak akkor érdemes, mikor már biztos a találat, és az ellenfél már nem tud kitérni a lövedékek elől. Ekkor minden csőből tűz! Nem javasolt 300 m-nél távolabbról tüzelni. Ez a legnehezebb része a harcmodornak. Rendkívül jó célzást és reflexeket igényel. A célpont óriási sebességgel közeledik. Kevés az idő a célzásra és tüzelésre. Gyakori hiba, az ellenfélbe való belerohanás, ami a túl kései leválás halálos eredménye. Figyelem, ez Rendkívül sok gyakorlást igényel!
  4. lépés - Leválás. A támadás után legyen az sikeres vagy nem, azonnal újra fel kell venni a magassági fölényt. Maximális sebességgel emelkedünk egészen a kiindulás magasságig. Az emelkedés a legveszélyesebb pont. Ilyenkor váratlan támadás érhet hátulról, ezért érdemes enyhe spirálban emelkedni és figyelni a hátsó légteret. Ha az ellenfél lezuhant, akkor új préda után lesünk, ha nem újra támadunk.
  5. lépés - Újra támadás. Ha nem sikerült elintéznünk az ellenfelet, akkor már nehezebb dolgunk lesz. Valószínűleg észrevesz minket és kitér támadásaink elől, valamint emelkedés közben utánunk fordul és tüzel. Ekkor a legfontosabb a higgadt átgondolt repülés. Ne feledjük, amíg tartjuk az energiafölényünket biztonságban vagyunk, nem tud lőhelyzetet kialakítani az ellenfél. Ezért ez az elsődleges szempont a manőverek során. Olyan manővereket kell végrehajtani, melyek energiatakarékosak, illetve energiát nyerhetünk velük. Ilyenek a loop, és az immelman fordulók, valamint az emelkedő spirál. Ezen manővereket fontos, hogy nem a botkormány hátratépésével, hanem finom bothúzással szinte átesési sebességgel folytassuk, így nem vesztünk velük energiát. Ezekkel a manőverekkel kell elérni, hogy az ellenfélre tüzelhessünk. Fontos, hogy az ellenfél követni próbál majd. De mivel alacsonyabb energiaállapotban van, ezért nem fog tudni, és emelkedése során lelassul, manőverező képessége lecsökken, és kiszolgáltatottá válik ebben a percben. Erre a pillanatra várunk mi, és tüzelünk rá. Egy tipikus példa: A zuhanás után felhúzunk. Az ellenfél észreveszi és követ felfelé. Mivel lassabb mint mi, ezért nem ér utol, és sebessége a meredek emelkedőben hamar elkopik. Természetesen a miénk is, de csak jóval nagyobb magasságon. Ekkor átfordulunk és zuhanunk vissza lefelé, szinte merőlegesen az ellenfélre. Az ellenfél, ha túl későn kap észbe (általában így van) már nem tud elmanőverezni, gépe lelassult, szinte áll a levegőben. Ebben a pozícióban szinte iskolalövészet leszedni.
  6. lépés - Kiválás a harcból. Amennyiben bármely okból ki kell válnunk a harcból, egyszerűen energiafölényünkkel faképnél tudjuk hagyni az ellenséget.

A Védekezés

Ha megtámadnak minket, és egy energiaharcra alkalmasabb gépben ülünk, a legnagyobb butaság amit tehetünk, az a kapkodó, pánikszerű fordulózgatás. Mindig maradjunk higgadtak, és tartsuk szem előtt, hogy milyen aduink vannak.
Amennyiben megtámadtak minket, az ellenfél valószínűleg nagyobb energiával rendelkezik.
  1. lépés - Eltávolodás. Első feladatunk, hogy kiegyenlítsük az energiaállapotunk az ellenfelével. Erre a legalkalmasabb a zuhanás. A zuhanás során a gépek gyorsulnak a fizikai korlátaik határáig. Az a gép lesz a nyerő a zuhanásban, amely jobban gyorsul zuhanásban és nagyobb a végsebessége. Amennyiben mi egy erősebb (tehát energiaharcra kedvezőbb) gépben ülünk, mi leszünk a nyerők.
  2. lépés - Felvétel. Miután elértük a gépünk sebességi határát, kivesszük a zuhanásból. Rögtön ellenőrizzük egy enyhe bedöntéssel, hogy az ellenfelünket mennyire ráztuk le. Ha a távolság biztonságos, következhet, hogy átvegyük a kezdeményezést.
  3. épés - Emelkedés. A Felvétel után azonnal kihasználjuk a jobb emelkedő képességünket és srófra akasztjuk a gépet. Ez nem meredek emelkedést jelent, hanem maximális emelkedést. A legtöbb gép 300 km/h-val emelkedik a leggyorsabban. Tehát. Meredekebb (nem függőleges felrántással) emelkedéssel 300 km/h-ra csökkentjük a sebességünket. Majd az emelkedés szögét úgy állítjuk, be, hogy maximális motorteljesítménynél a gép tartsa a 300 km/h-t. Az emelkedés nem lineáris, hanem egy enyhe emelkedő spirál, így végig figyelhetjük az üldözőnket. Ha az emelkedés során megfelelő fölényre tettünk szert, átvesszük a kezdeményezést, és a körülmények tekintetében döntünk. Eltűnünk, vagy támadunk.

Fontos!

Ez a taktika géppárban a leghatásosabb, mivel így az ellenfélnek meg kell osztania a figyelmét. Valamint a támadásból emelkedő gépet követő, emelkedő ellenfél könnyű célpont a kísérőnek. Emelkedés közben egymást tudják fedezni. Fontos, hogy ne egyszerre zuhanjanak, hanem felváltva. Így állandóan lekötik az ellenfelet és fedezni tudják egymás leválását.

Bombázók Elleni Taktika

A Bombázók támadása során, két nagy veszély fenyeget minket. Egyrészt a bombázókötelék zárt tűzrendszere, másrészt a kísérő vadászok. Mindkettő kivédésére hatásos támadási taktika, az energiaharcon alapuló rácsapásos harcmodor.

A Bombázókra nagy magasságból zuhanásból kell támadni. A tűznyitáskor már 600 km/h fölötti sebességgel kell rohanni. Lassítani TILOS! Ezzel a módszerrel a lövészek képtelenek lesznek eltalálni minket. Valamint a kísérők sem tudnak elkapni minket, legfeljebb követni. De a nagy sebesség miatt, nem tudnak nagy energia sebességfölényből támadni. A Rácsapás után azonnal magasba kell emelkedni és újabb támadásra helyezkedni. Ideális zuhanási szög a 45 fok, tűznyitáskor 30 fokos szögben kiválóan lehet célozni. Le kell szögezni, hogy nagyon nehéz ilyen sebességnél pontosan eltalálni a célt és nem belerohanni! Rengeteg gyakorlást igényel! A Taktika hatásosabb, ha géppárban zuhanunk a bombázóra. A kísérő lemaradva követi a vezért a rácsapásban. Így lehetősége van lőni a bombázót, ha a vezér elvéti, valamint fedezni is tudja a vezér támadását. A rácsapás után felhúznak, gyülekeznek és ismét lecsapnak!

Egyenesen a bombázók mögött repülni TILOS! Így a lövészek könnyen végeznek velünk, valamint az elhárító vadászok is a nyakunkba szakadnak. Mint mindig itt is létfontosságú az energiafölény megtartása!

A Géppár

Először is azt kell látnunk, hogy legeredményesebben géppárban lehet harcolni. Két gép viszonylag könnyen tud együtt dolgozni. Nem veszítik el egymást harcban, könnyen tudnak kommunikálni, és nem kell túlzottan megosztani a figyelmüket, ami a saját biztonságukat is veszélyezteti. De a fő előnye, hogy ezek következtében remekül tudják fedezni egymást. A géppárt a vezér irányítja és a kísérő az ő jobbkeze.

A Vezér feladata:

A géppárban nincs is igazán irányító és alárendelt. Itt társakról beszélünk. Az a cél, hogy együtt mozogjanak, szinte egy vadászként működjenek. A vezér plusz feladata, a légtér áttekintése alapján kijelölni a megfelelő taktikát és kiválasztani a célpontokat. Úgy kell manővereznie, hogy kísérőjére végig figyeljen és az ne veszítse szem elől.

A Kísérő feladata:

A kísérő elsődleges feladata alárendelni magát a vezér taktikai utasításainak. Önálló akcióba nem kezdhet külön engedély nélkül. Ezenkívül neki is feladata a légtér figyelése. Fontos, hogy ne veszítse el a kontaktust a vezérrel.
  1. Felszállás: Felszálláskor a kísérő szorosan követi a vezért. A vezér felszállás után rögtön bevárja kísérőjét.
  2. Útvonal repülés: A repülés során a vezér folyamatosan tájékoztat a motor és hűtőbeállításokról, a következő irányváltoztatásokról és pozíciókról. A kísérő laza kötelékben követi a vezért. A célterület közelében mindkettejük feladata a légtér figyelése. Jó megoldás a megosztott figyelés. Pl: 12-6 óráig a vezér, 6-12 óráig a kísérő figyeli a légteret.

Harc géppárban:

A két legfontosabb feladat a harc során, az ellenféllel szemben az energiafölény fenntartása, és az egymással való kapcsolattartás. A harc során nem távolodhat el egymástól a géppár. Folyamatos rádiózással közlik egymás pozícióját. És azonnal jelezni kell, ha elvesztettük a vizuális kontaktust a társunkkal. A taktika alapját az képezi, hogy a géppár EGY gép! Nem válnak el semmi esetre sem. Egy gépként harcolnak. Egy célpontot támadnak és együtt védekeznek. Sokszor a harc közben a gépek szétválnak és külön-külön akciókba kezdenek. A tapasztalat azt mondja, hogy a magányosan harcoló gépeknek NINCS ESÉLYÜK a fegyelmezett kötelékben harcoló ellenfél ellen. Egy gép nem gép, mivel vagy támad vagy figyel. A kettő együtt nem megy. Két gép már egy egész gép, mert mindkettőre képes egyszerre. Ezért szigorúan tilos a géppárt felbontani.

Támadás:

A vezér feladata, hogy eldöntse a taktikát, ha ellenséget észlel a géppár. A döntését az alábbiaknak kell befolyásolnia:
  • Az energiaállapot az ellenfélhez képest
  • Az ellenfél száma és minősége (géptípus és pilóta)
  • A küldetés elsődleges célja
  • Egyéb tényezők pl. üzemanyag és muníció mennyiség
Ha a támadás mellett dönt, akkor kiválasztja a megfelelő harcmodort (lásd. Alapelvek). Messzerben a leghatékonyabb géppáreljárás az energiaharc, a Boom and Zoom. Fontos, hogy a géppár egy gépre támad!

Miért jó ez?
  • Az ellenfélnek meg kell osztania a figyelmét. Ha hagyományosan beülnénk az ellenfél mögé, akkor csak egy gép tudná támadni, mert a másik az útjában lenne, valamint a géppár elveszítené energiafölényét is.
  • A gépek könnyedén tudják egymást fedezni.
  • Nincsenek követhetetlen manőverek, a gépek könnyebben tudják tartani a kontaktust. Egy átgondolt energiaharc során nincs káosz.

  1. első rácsapás. Az első rácsapás nagyon fontos, mert ekkor még meglephetjük az ellenfelet. A támadást a vezér nyitja a már vázolt módszer szerint. A kísérő kb. 500-700 m-re lemaradva követi. Ez azért kell, mert ha a vezér elszúrja az első rácsapást, akkor az ellenfél kitérő manővert kezd. Ha a kísérő nagyon tapad ekkor, akkor ő sem fogja tudni követni a manőverező célt, azonban ha lemaradva jön, akkor jó esély van arra, hogy a manőverből kijövő és a vezért figyelő ellenfelet megtudja lepni.
  2. újratámadás, vadász ellen: Ha sikertelen az első rácsapás, akkor következik a váltott támadás. Ekkor a géppár gépei nem egyszerre, hanem felváltva zuhannak az ellenfélre. Mikor az egyik felhúzott, lecsap a másik. Nem egymás seggében egyszerre zuhannak, mert csak egymást hátráltatják, valamint a kitérő ellenfél mindkettőjüket lerázza. A váltott rácsapások további előnyökkel járnak.
  • Az ellenfél folyamatos nyomás alatt van
  • A leváló, felhúzó gépet sokszor követi az ellenfél. Ekkor a társ könnyedén lelőheti az emelkedő figyelmetlen ellenfelet.
  • Folyamatosan van magasban valaki, így folyamatosan átlátható a légtér és mindig van valaki magassági fölényben, hogy esetleg fedezetet adjon.
Természetesen nem percek telnek el a rácsapások között. Cél, hogy pörögjön a kör, minél rutinosabban, gyorsabban megy, annál jobb

Géppár támadás bombázó ellen:

Az első rácsapás módszere szerint járunk el minden rácsapáskor. Lemaradva követ a kísérő, ha a vezér hibázik ő tüzel a kiválasztott bombázóra, ha a vezér már lelőtte, akkor van ideje másik gépet kiszemelni a kötelékből és arra tüzelni a rácsapás során. Minden rácsapás előtt gyors gyülekező szükséges. Ha a kísérő felzárkózott, akkor ezt jelzi a vezérnek, és ekkor indulhatnak lefelé újra. Természetesen az egész harc alatt folyamatosan közlik az információkat egymással. Jelzik mikor zuhannak, hogy látják egymást, hogy elveszítették egymást vagy az ellenfelet. Fontos az ilyen infókat rögtön közölni, hogy a társ azonnal tudjon információkat küldeni a saját illetve az ellenfél pozíciójáról, illetve tudjon segíteni.

Védekezés géppárban:

Védekezéskor még inkább nő a géppár jelentősége. Ha energiafölényünkre ügyeltünk, könnyedén elintézhetjük a támadót. Fontos a hidegvér és a gondolkodás. Egy jó géppárt nehéz elintézni. Ha a géppár egyik tagja bajban van akkor a következő a teendő:

1. Információk megadása.

A bajba került gép azonnal adjon PONTOS információkat társának. Adja meg pontos pozícióját és az ellenség számát, minőségét és a helyzet leírását. Csak nyugalom, ha kapkodva kiabálsz, hogy basszus rajtam egy yak segííts!!! Akkor a társad nem sokat fog tudni tenni.
Információk megadása:
  • magasság
  • pozíció: A térkép alapján és jól kivehető földrajzi pont, település alapján. Jól használható a térkép rácsozása. Pl.( Klimov Zavod-tól keletre a 2. kocka közepén az erdő felett)
  • A minőség megadása: Meg kell adni az üldöző gép típusát és mennyiségét.

2. Higgadt manőverek:

Géppárban ha bajban vagyunk, nem az az elsődleges cél, hogy lerázzuk az ellenfelet, hanem, hogy megkönnyítsük a társunk dolgát, a megsegítésünkben. Ha nekiállnánk dogfightolni, azzal
  • egy fordulékony orosz gépet még jobb pozícióba juttathatunk
  • leszorulhatunk kis magasságba, elveszítjük az energiánkat
  • a társunk nehezebben fog ránk találni, mintha egy kiszámítható úton repülünk
  • vadul fordulózva a társ is nehezebben tud beülni a támadónk mögé, valamint ha ezt megteszi, akkor az egész géppár elveszíti energiafölényét és igazán nagy bajba kerülhetnek

Tehát akkor cselekszünk helyesen, ha rábízzuk az ellenfelet a társunk ágyúira. Ha energiafölényünk még megvan az ellenféllel szemben, akkor ezt megtartva lassan emelkedve viszonylag egyenesen repülve távolodjunk. Ha nincs, akkor egyenlítsük ki enyhe zuhanással a sebességet. De semmi esetre sem szabad fordulózni. Alkalmazható apró trükkök az oldalkormánnyal való csúztatás, apró botmozdulatok, amelyek nehezítik a célzást az ellenfélnek. Természetesen az a cél, hogy a társ minél előbb puskavégre kaphassa a banditát. Ezért úgy kell manővereznünk, hogy neki a legkönnyebb legyen a zárkózás. Nem az a jó, ha egyenesen szemberepülünk a társunkkal, mert így annak 180 fokos forduló kell csinálnia mielőtt zárkózni tud. Tálaljuk neki az üldözőnket. Az a legjobb ha enyhe ívben repülünk, így a társ levágva azt hamarabb tud zárkózni. A társnak miután már megtalálta és látja a társát és üldözőjét, akkor rádión irányítania kell a üldözöttet. Irányítsa úgy, hogy a legjobban és a leggyorsabban tudja tűz alá venni az ellenfelet. Ha a helyzet nagyon meleg, akkor a segítő távoli sorozatokkal (csakis kiskaliberből) ijesztgetheti a támadót, de ha lehet mennyen egész közel és lője le azt!

A csalizás:

A csalizás remek géppár manőver. Alapja az energiaharc. Akkor alkalmazható a ha a támadott gépnek megvan az energiafölénye. A támadott gép energiafölényét kihasználva nem tér ki, hanem a csali szerepét játsza. Támadóját emelkedésben felfelé csalja. Nem tér ki, hagyja, hogy jöjjön és elborítsa a vörös köd. A társ ezalatt a támadóra veti magát, megközelíti, és közvetlen közelről pozdorjává lövi.

Egy tipp:

A csalizás támadásban is használható. Az egyik gép felkínálja magát csaliként, a társ pedig elvégzi a piszkos munkát. Tehát, védekezésben is ügyeljünk az energiánkra.

Az Il-2 Sturmovik program alapján irta: MMaister
Tovább a kategóriában: CEM »