szombat, 29 december 2012 16:46

Zuhanóbombázás

Írta:
Meredek zuhanásban...

Teljesen más világba jutunk ha felvállaljuk egy zuhanóbombázó pilótájának szerepét. Bevetéseink ezek után a célpont megkeresése, és pontos eltalálása körül fognak forogni, de a vadászok támadásait is ki kell védenünk. Néha még légigyőzelmeket is arathatunk gyengébb ellenfelek ellen, de ez azért ritkán fog előfordulni.

A zuhanóbombázást azért találták ki, hogy a bombázás pontosságát növelni lehessen. A vízszintes bombázás a II.világháború előtt(és alatt is) meglehetősen pontatlannak bizonyult. A vízszintes bombázás pontosságát sok tényező befolyásolja. A bombázás pontossága csökken a magasság növekedésével, az oldalszél elsodorja a bombákat, a célzókészülékek nem elég pontosak, a bombavető tiszt nem jó értékeket állít be a vetéshez, stb... A zuhanóbombázók meredeken zuhanva támadták a célpontot, és viszonylag alacsonyan oldották ki a bombákat, ezért sokkal pontosabbak voltak. A stukák 30 m-es pontossággal tudták célba juttatni a bombáikat, ami meglehetősen jó érték. A Ju-87-esek képesek voltak 90 fokos zuhanásra, így gyakorlatilag nem kellett előretartást alkalmazni a célzás során.

A gépek

A játékban két zuhanóbombázásra alkalmas típust repülhetünk, a B-2 és a D-3 stukát. (A cikk írásakor tényleg csak ez a két repülhető stuka volt a játékban, azóta a Ju 87 G-1 és a D-5 is repülhető, valamint a Ju 88 A-4, de ide sorolhatjuk a tengelyhatalmak oldaláról még a D3A-1 japán típust is, amelyek szintén alkalmasak zuhanóbombázásra - megj.: Tom)
  • Ju-87 B-2: Ez a gép a "kezesebb", jól repülhető, jól emelkedik, még terheléssel is. Maximális bombaterhelése 1 tonna, kár hogy ezt a játékban nem lehet kihasználni. A B-2 stukán a játékban maximum 500 kg-os bombaterhelést alkalmazhatunk csak.
  • Ju-87 D-3: Az a változat már egy kicsit erősebb sárkánnyal, és erősebb motorral került gyártásra, max bombaterhelése elvileg 1800 kg. A játékban max 1000 kg bombát (2 db 250 kg + 1 db 500 kg) vihetünk vele. Ez a változat a játékban egy kicsit nehezebben repülhető, rosszabbul emelkedik mint a B-2. Gyakorlatilag nagyon ritkán értem el vele az előírt bombázási magasságot, bár ennek olyan túlzott jelentősége nincsen.

Általános harceljárás a háború során

A stuka aljába vágtak egy célzóablakot, amelyen keresztül a pilótának szabad kilátása volt lefelé. Amikor a célt az ablakon keresztül beazonosította, akkor a trimmeket semleges helyzetbe állította, visszavette a gázt, kieresztette a zuhanóféket. Zuhanás közben az ablakra festett fokbeosztás segítségével tudta kontrollálni a zuhanás szögét. 1300 m magasságon megszólalt egy figyelmeztető duda, ami kb 700 m-en hallgatott el. A pilóta ekkor oldotta a bombákat. A gép felvétele automatikus volt. A pilóta és a lövész ilyenkor "beszürkült".

bombazas

A harceljárás kivitelezése a Forgotten Battles-ban

A világháborús harceljárást tulajdonképpen majdhogynem egy az egyben tudjuk alkalmazni.

A bombázás végrehajtása a következő:

Észleljük, és azonosítjuk a célt a célzóablakban. A konvojok, vonatok elég jól látszanak. A hidak nem mindig látszanak jól magasról (ez gépfüggő, nagyobb részletesség mellett nagyobb magasságról is jól látszanak).
Váltsunk célzó nézetbe (Shift-F1), ekkor jobban látunk lefelé. Megvárjuk, amíg a cél eltűnik a célzóablak aljánál, fontos, hogy a gép ne emelkedjen, ne is süllyedjen jelentősen.

Ha a cél eltűnt, akkor még várnunk kell. Hogy pontosan mennyit, az a magasság és a sebesség függvénye. Ha 3000 m-en vagyunk, és 250 km/h a sebességünk, akkor kb. 12 másodperc kell, hogy pontosan a cél fölött legyünk. Ezt az időt ki kell használni arra, hogy a gépet előkészítsük a zuhanásra. Zárjuk be a hűtőt, a trimmeket állítsuk semlegesre. A játékban állítható a bombaoldás magassága (Bombsight Altitude - 1.11-es verziótól), ezt vegyük le 0-ra, mert jobb ha kézzel oldunk. Ha eltelt az idő, akkor jöhet a leborítás.

Levesszük a gázt, hagyjuk kicsit lassulni a gépet, majd a hátára fektetjük, kiengedjük a zuhanóféket, és szépen lehúzzuk a gép orrát (nem feltétlenül fontos leborítani, előre is átnyomhatjuk a gépet, de leborítással gyorsabban zuhanásba tudjuk vinni a gépet). Közben nagyon figyelni kell, hogy megtaláljuk a célpontot. Ha a cél megvan, akkor pillantsunk rá a fokbeosztásra (B-2-nél a bal oldalon, D-3-nál a jobb oldalon van), hogy meg tudjuk állapítani a zuhanás szögét.

A leborítás akkor pontos, ha közel 90 fok a zuhanási szögünk, és a cél a célkereszt környékén van. Ebben az esetben csak a célon kell tartani a célkeresztet. Ha a zuhanási szög kisebb, vagy nagyobb 90 foknál, akkor egy kicsit helyesbíteni kell. Ha kicsi a szög, akkor emeljük meg a gép orrát néhány másodpercre, majd utána visszaengedjük. Ha nagyobb, akkor kicsit továbbengedjük, majd visszahúzzuk a célra. Előfordul, hogy a gép csúszik valamelyik irányba, ebben az esetben a csűrővel tudunk korrigálni. Fontos, hogy zuhanás közben csak a csűrőt szabad használni, az oldalkormányt nem!

Ha korrigáltunk, megint pillantsunk a fokbeosztásra, hogy ismét ellenőrizzük a zuhanási szöget. Ha jó, akkor innentől kezdve már csak a célzásra koncentráljunk. 1200 m környékén készüljünk fel az oldásra, a bombákat 500-600 m-en oldjuk ki. Ha jó volt a zuhanási szög, akkor a bombák pont oda mennek, ahol a célkereszt volt. A felhúzás automatikusan megy majd (ha az AUTOPILOT AUTOMATION be van kapcsolva).

Korábban utaltam arra, hogy a bombaoldási magasságot vegyük 0-ra. Erre azért van szükség, mert tengerszintnél magasabban fekvő célokat is kell majd bombázni, és könnyen beleállhatunk a földbe a nem megfelelően beállított magasság mellett. Az is idegesítő tud lenni, ha a gép automatikusan old, pont akkor, amikor még egy hajszálnyit helyesbítettünk volna. Némi gyakorlattal a célok méretéből pontosan meg lehet ítélni, hogy mikor kell oldani.



Ha nem oldunk le minden bombát

Nem feltétlenül kell az összes bombánkat kioldani, pl egy 2x250 + 1x500 összeállításnál a 2db 250-es bőven elég egy konvojnak, ha jól célzunk...
Ebben az esetben már 1000 m körül oldani kell, különben nem tudjuk felvenni a gépet!

Támadás változatok függőleges támadás alkalmazásával
  • Nagy magasságról indított támadás: 4500-5000 m-ről kezdünk zuhanni. Lesz időnk célozni, és korrigálni is, ha szükséges. 250 km/h sebesség mellett kb 18 másodperc múlva érünk a cél fölé, azt követően, hogy a cél eltűnik a célzóablak alsó szélénél.
  • Közepes magasságról indított támadás: 3000 m-ről indítunk, itt is lesz időnk célozni. 250 km/h sebesség mellett kb 12 másodperc múlva érünk a cél fölé, azt követően, hogy a cél eltűnik a célzóablak alsó szélénél.
  • Alacsony magasságról indított támadás: 1500 m-ről indítunk, ez a legkisebb magasság, ahonnan meredek zuhanással érdemes támadni. Leborítás előtt hagyjuk lelassulni a gépet, annyi sebesség maradjon, hogy elég legyen a leborításhoz. Így kisebb lesz a zuhanási sebesség, kicsit több időnk marad célozni, és a felvételhez kisebb magasság is elég lesz. Ha jól elkapjuk a leborítás időpontját, akkor nem kell korrigálni sem. Kb. 5 másodperc múlva érünk a cél fölé, azt követően, hogy a cél eltűnik a célzóablak alsó szélénél.


Támadás alacsony szögű süllyedéssel, zuhanófék nélkül


Ha van még bombánk, és alacsonyan vagyunk kereshetünk egy másik célpontot. Ebben az esetben támadhatunk lapos szögben. Ha látjuk a célt akkor ne repüljünk egyenesen rá, hanem szög alatt közelítsünk a célra. Ha így teszünk, akkor az oldalsó ablakon át szemmel tarthatjuk a célt, és csak akkor fordulunk rá, amikor már közel vagyunk. 30 fokos siklószöggel, levett gázzal támadjunk, és kb. 300 méterről oldjuk ki a bombákat, utána teljes gázzal emelkedjünk. Ha ilyen támadást tervezünk, akkor a bombáknak érdemes 1sec késleltetést beállítani, nehogy megsérüljön a gép a robbanáskor. Lőszer, és üzemanyagszállító vonat esetében magasabbról kell oldani.

Alacsonytámadás képekben


A célpontok
  • Hidak: hálás célpont, könnyű eltalálni. Vigyázni kell a légvédelmi tüzérségre.
  • Vasútállomás: Az egyik legjobb célpont, egy pontos találattal 2-3 vonatot, 10-15 egyéb járművet is el lehet intézni, azonban figyelni kell, mert nagy magasságból nehéz azonosítani.
  • Utánpótlási épületek: Ugyanaz, mint a vasútállomás.
  • Konvojok: Jó célpont, de nehezebb eltalálni, hiszen mozognak. A célzáskor figyelembe kell venni a konvoj haladási irányát, és sebességét.
  • Tankok: Nagyon pontosan kell célozni, csak a közvetlen, vagy nagyon közeli találat intézi el a tankokat. Tanktípustól is függ, a T34-eket nehéz bombával kikészíteni, de nem lehetetlen. Figyelembe kell venni a sebességüket a célzásnál.
  • Vonatok: Pontosan kell célozni. Figyelni a vonat haladási irányára, mert gyorsan mozog. Én a mozdony elé szoktam célozni 1-2 "mozdonnyit", kb 80 fokos zuhanási szögnél.
  • Csapatok: Nehéz célpont. Az egységek szétszórva, nagyon pontosan kell célozni, és így is csak 1 járművet, vagy tankot tudunk elkapni.
  • Hajók: Nagyon nehéz elkapni a hajókat, erős a légvédelem, kicsi a célpont. Ne állítsunk be a bombákra késleltetést. (Azóta már változott a játék, ha késleltetést állítasz be, az ugyanúgy a hajóban robban, mint a valóságban. A Forgotten Battles korai kiadásaiban azonban a késleltetett bomba még "átesett a hajón", a vízben robbant, és a hajónak nem lett semmi baja - megj.: Tom)
  • Repülőtér: Jó célpont, bár nem mindig könnyű kiszúrni a parkoló gépeket. Erős légvédelemre számítsunk.


Védekezés


A stukák eléggé kiszolgáltatottak az ellenséges vadászgépeknek, de azért meg lehet nehezíteni a dolgukat. Ha szemből szintben vadászok támadnak, akkor áldozhatunk magasságunkból, enyhe szögben süllyedjünk teljes gázzal. Így nyerünk időt, hogy le tudjuk dobni a bombákat, és bízzunk abban, hogy a védő vadászok levadásszák a támadókat. Ha nagy a baj, akkor dobjuk le a bombát, és ha kellően magasan vagyunk akkor borítsunk le függőleges zuhanásba, zuhanófékkel. Ebben az esetben van rá esélyünk, hogy túlrepül rajtunk az ellenséges vadász, mielőtt megcélozna (kivéve I-16, ő természetesen tud utánunk repülni függőleges zuhanásban is). Ha alacsonyan vagyunk, és ránk ragadt, akkor lassítsunk le, és kiengedett fékszárnyakkal, az átesési sebesség közelében manőverezzünk. Nehezen tudnak majd követni, és a hátsó lövésznek is nyílik alkalma egy jó lövésre. Többször sikerült már földbe kényszerítenem így Ratákat. Ezzel csak akkor próbálkozzunk, ha nincsen sok vadász a közelünkben, mert egy magasról zuhanó vadásznak könnyű célpontot nyújtunk. Tipikus "kétségbeesett" manőver. Legjobban a légvédelemnek vagyunk kiszolgáltatva, előfordult, hogy zuhanás közben eltalálták a jobb oldali szárnyamat, ami a zuhanás utáni felvételkor leszakadt... Sérült szárnnyal ne támadjunk meredek zuhanásban, mert nem fog menni a célzás, és felvételkor garantáltan bepördülünk.

Az ellenséges vadászok elleni védekezésnél leírtak kizárólag offline tapasztalatokon alapulnak! Online szerintem csak a jó vadászfedezetben lehet bízni, egy humán ellenfél minden valószínűség szerint sokkal hatékonyabban le tudja rontani majd a komfortérzetünket, mint az AI.

Stukageschwader
Tovább a kategóriában: « A kísérés lényege