kedd, 12 július 2011 11:19

Bejczy József

Írta:
icon bejczy jozsef szd1916. október 9-én született, Körmenden. 1935-ben felvették a Ludovika Akadémiára, aminek sikeres elvégzése után 1939. január 15-én avatták repülő hadnaggyá, Budapesten. A vadásziskola elvégzése után, 1939 őszétől a Mátyásföldi 1/3. Kőr Ász vadászrepülő század elsőtisztje volt. Repült Cr 32-es és Cr 42-es vadászgépen is. 1940-ben egy ideig kiképzőtiszt Nagyváradon, majd 1940. októberében áthelyezik az ugyancsak Mátyásföldön állomásozó 1/4. Szent György vadászrepülő századba elsőtisztnek. A tűzkeresztségen 1941. áprilisában a jugoszláv hadjárat idején esik át.

A Szovjetunió elleni hadjáratban először 1941 augusztusában vesz részt amikor is ideiglenesen az 1/3. Kőr Ász kötelékében 3 bevetést repült. 1941. szeptemberében tért vissza Magyarországra. 1941. november 1-el főhadnaggyá léptették elő és mivel az 1/4. század megszűnt áthelyezték a szintén Mátyásföldön állomásozó 5/1. vadászrepülő századhoz. 1942-ben rövid ideig Berlinben volt, ezen időszak alatt kapott Bf 109 átképzést.

1942. december közepén a keleti frontra került, mint az 5/I. vadászrepülő osztály parancsnokának Heppes Aladár őrnagynak a segédtisztje. 1943. januárjában 2 bevetést repült Héjával. Miután az osztálytörzs is kapott Bf 109 átképzést Harkovba települtek. Első bevetését Bf 109-el 1943. április 23-án repülte. Első legigyőzelmét 1943. július 6-án érte el, amikor is egy Jak-1-et lőtt le. A keleti frontról 1943. őszén tért haza. Összesen 3 légigyőzelmet aratott (még 2 Boston bombázót lőtt le). Hazatérte után az éppen alakulófélben lévő 5/3. vadászrepülő század parancsnoka lett.

1944. május 1-én megalakult a 101. Puma vadászrepülő osztály. Az 5/3. századból lett az új osztály 3. százada, 101/3. Drótkefe néven. A Puma osztály kötelékében először június 14-én került légi harcba. Lightningok ellen vezette századát. A bevetés sikeres volt 7 Lightning lelövését jelentették, amiből 5-öt igazoltak. Bejczy Dzsó fegyverei nem működtek. Amerikaiak elleni első győzelmét két nappal később 16-án aratta. Egy Lightningot lőtt le. Ezt még egy B-24 követte egy hónappal később július 16-án.

1944. november elsejével századossá léptették elő. Sajnos nem sokáig élvezhette...

Utolsó körülbelül 60. bevetését 1944. november 4-én repülte. Időjárás felderítésre és szabad vadászatra indult egy négy gépes rajjal. Abony mellett erős szovjet légvédelmi tüzet kaptak és gépét szinte azonnal eltalálták. A messzer kigyulladt és lezuhant. Bejczy Dzsó nem tudta elhagyni gépét, hősi repülőhalált halt.

Helyi lakosok temették el gépének roncsai mellett (a terület szovjet megszállás alatt volt, "normál" temetést nem kaphatott).

Holttestét 1990 után többször próbálták megtalálni, de csak 2005. október 28-án sikerült az egyhetes kutatás utolsó napján. Azonosítás után, 2006. március 2-án temették el Körmenden.

Bejczy József százados igazolt légi győzelmei:
dátum típus
1943.
1. 1943.07.06. Jak-1
2. 1943.07.19. Boston
3. 1943.08.01. Boston
1944.
4. 1944.06.16. P-38
5. 1944.07.16. B-24

Nem igazolt:
dátum típus
1943.
1. 1943.07.09. Boston?
1944.
2. 1944.06.30. B-24
3. 1944.06.30. P-38
4. 1944.07.16. B-24

A légi győzelmi adatok Becze Csaba - Elfelejtett hősök című könyvéből származnak, mivel ez a legutolsó ebben a témában megjelent mű és a legutóbbi kutatási állapotot tartalmazza. Más forrásokban némileg eltérő légi győzelmi adatok találhatóak.

Felhasznált irodalom:
  • Tobak Tibor: Pumák Földön-Égen
  • Tobak Tibor: Pumák és Boszorkányok
  • Tobak Tibor: Pumák és a Többiek
  • Punka György: A "Messzer"
  • M. Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő
  • Nagyváradi-M. Szabó-Winkler: Fejezetek a Magyar Katonai Repülés Történetéből
  • Pataky-Rozsos-Sárhidai: Légi Háború Magyarország Felett I-II
  • Bernárd-Mujzer-Hangya: Horrido
  • Krascsenics Lajos: Egy Magyar Királyi Vadászrepülő Visszaemlékezései
  • Császár Ottó: Élet és Halál a Levegőben
  • Becze Csaba: Elfelejtett Hősök - A Magyar Királyi Honvéd Légierő ászai a II. világháborúban
  • Becze Csaba: Kőr Ász - Egy vadászrepülő század története 1936 - 1941
  • Top Gun és Aranysas repülőmagazinok