Történelem

Kép

Moderátorok: VO101_Sheriff, VO101_Tom

1/3_vszd_Tazar
Hozzászólások: 230
Csatlakozott: 2013.02.12. 00:58

Szabad a gazda! :? :-)
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Az eredeti facebook post alatt többen írták, hogy a vörös gyűrű azt jelzi, hogy a gumi nem alkalmas repülésre (nyilván a nekifutás és leszállás fékezési fázisa a lényeg), csak földi tárolásra/mozgatásra. De nem vagyok abban biztos, hogy ez háborús eljárás lenne, sokkal inkább mai repülőgép tárolási, biztonsági eljárásnak tűnik. Legalábbis sehol nem olvastam még erről ww2 doksiban.
Kép
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

A hivatalos post-ban ezt írják:
Screenshot_20171126-160350.png
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Hát... ez elég vad spekuláció, az üzemanyagra vonatkozóan volt szabvány jelzés, egy fehér szegélyű sárga háromszögben a 87 vagy 100-as szám, amit minden gépen felfestettek az üza töltőnyílás fedélre. Sem a szín nem stimmel, sem az, hogy ezt miért pont a kerékre tennék?
Kép
Avatar
VO101_MMaister
Hozzászólások: 1245
Csatlakozott: 2007.11.13. 08:03

VO101_Tom írta:Hát... ez elég vad spekuláció, az üzemanyagra vonatkozóan volt szabvány jelzés, egy fehér szegélyű sárga háromszögben a 87 vagy 100-as szám, amit minden gépen felfestettek az üza töltőnyílás fedélre. Sem a szín nem stimmel, sem az, hogy ezt miért pont a kerékre tennék?

Szerintem van benne logika. Ez egy olyan jelzes, amit mar messzirol ki lehetett szurni a parkolo gepek soraban. Tehat a tartalykocsi soforje messzirol latta melyik gephez kell beallnia az adott benzinnel. Ez foleg surgos ujratoltesnel johetett jol. A levegoben, behuzott futokkal viszont nem rontotta az alcafestes hatekonysagat.
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Ok, visszavonom az előző megjegyzésem, megkérdeztem Karayát, hogy ő mit tud erről, azt mondta, hogy a 109-esnél is használták a vörös gyűrűt a futóművön, azt jelezte, hogy a hajtómű fel van-e szerelve MW50-el, vagy ha C3 üza kellett hozzá. B4 üza + MW50, vagy C3. Mégis az üzemanyaghoz van köze. Nem közvetlen oktánszámot jelöl (azt a sapka mellett olvashatták le), hanem azt, hogy a hajtóműben valami extra teljesítménynövelés van.

Nekem az volt a furcsa, hogy a Flying Heritage-es 190-esen csak a jobboldali futóművön van ez a jelzés, ami az üza töltő nyílásoktól pont nem látható. Anyway, ma is tanultam valamit :)
Kép
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Jó kis kérdés volt.:)

Nekem pedig egy érdekes kérdésem volna: Az Aero Cordatic 260X85 feliratú
farokfutómű gumija milyen gépé lehetett? Egy barátom szerint ilyen gyártmányú volt a Héja farokfutómű gumija is, de az valszeg. 260X100-as méretű volt. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy szerinte ezt a gumit gyártották a háború után is.
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
VO101_Kurfurst
Hozzászólások: 331
Csatlakozott: 2007.10.24. 14:40

VO101_Tom írta:B4 üza + MW50, vagy C3. Mégis az üzemanyaghoz van köze.
Ebben kételkedek, szerintem egyszerűen csak az MW 50 feltöltés szükségességét jelzi. Csak olyan gépeken látható kezdetektől, amelyekben MW 50 teljesítménynövelő is volt (aminek mellesleg piros háromszög jelzése mutatta, hogy hol a metanol tartály töltője). A bevett színjelzések egyébként is Sárga = üzemanyag, Kék/Fehér = oxigén, Piros = MW töltés vagy cső.

Másrészt az is kétséges, hogy egy egységen belül nagyon keverték volna az üzemanyagot. Ha voltak metanolos meg metanol nélküli gépek is, akkor egyszerűen vagy mindenki C-3-at használt, vagy esetleg mindenki B-4et. A keleti fronton inkább a B4 ment az egységekhez, mert a metanolos vészteljesítmény állítólag ritkán kellett.

Az MW 50 mellé az üzemanyag típusa elvileg hótt mindegy volt, de alapvetően minden MW 50-es 109-esnek gépnek C-3 használatot írtak elő, mert a gyengébb teljesítményű B-4 a metanol rendszer meghibásodása esetén rövid úton szévitte volna a motort a fellépő kopogás miatt, a C-3 kopogástűrő képessége viszont elbírta a nagyobb szívótérnyomást is. B-4-et ezért a kézikönyvek szerint is csak szükség esetén lehetett használni, vészteljesítménynél kizárólag MW használat mellet. A DB 605D sorozat ahol kifejezetten B-4re is lehetett állítani a motort, kisebb szívótérnyomással, de a metanolt ott is kellett használni vészteljesítményhez.

Fw 190-esen esetleg el tudom képzelni, hogy valamilyen erősebb futóművet vagy gumit jelez, nagyobb bombaterhekhez pl.
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Én is 100 oktános üzával tudnám csak elképzelni az MW50-et, de Karaya mondta a B4+MW50 vagy C3 üza dolgot. Majd rákérdezek, hogy jól mondta-e.
Kép
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

Hozzámkerült egy 2.vh-s tèrkèp.

Lehet hogy megèrne egy scan-elèst?

https://goo.gl/2jWfh3

https://goo.gl/Mb1LaT
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Ez tényleg jó lenne. 1940-es térképből van pár beszkennelve, ez még nincs meg.
Kép
Avatar
VO101_MMaister
Hozzászólások: 1245
Csatlakozott: 2007.11.13. 08:03

Igen, erdekesnek tunik!
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

Na egész jól sikerült bescannelni a térképet. (66 MB sorry)

https://goo.gl/mqHgkf

23db A4-es scan-ből a Photoshop összeillesztette magától :shock: teknolodzsááj

A lila aláhúzások eltűntetése nekem már magas, Tom szerinted azzal lehet valamit kezdeni?
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Á, állat lett, köszi.

A lila színezést el lehet tüntetni persze. Ps felső menüben Select alatt van egy un. Color Range, az pickel felvett szineket ud kijelölni, viszont magic wand-tól eltérően a kijelölés két lépcsőben történik, rengeteg finomítási lehetőség van. Ha a kijelölés jó, onnantól akár hue saturation-al "coloring"-ot kiválasztva csak egy coloring értéket kell találni, ami illeszkedik a háttérhez, vagy clone-al bemásolni a közelében található textúrákat arra a területre.

Majd ránézek hétvégén.
Kép
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Kép
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

https://170.honvedseg.hu/kiadvany/100_e ... o_19182018

Nem keverik az èvfordulót vèletlenül a magyar katonai repülèssel?

2013-ban ünnepeltük a Magyar Lègierő 75. èvfordulóját.

:roll:
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Seres "Berci" Albertnek írt levelezőlap.
https://www.vatera.hu/tabori-posta-repu ... 64737.html
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

"1944. május 1-én alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101. "Puma" Vadászrepülő-osztálya"

3 nappal ezelőtt volt 75 éve.

Boldog szülinapot minden VO101 Pumának! ;)
Avatar
VO101_MMaister
Hozzászólások: 1245
Csatlakozott: 2007.11.13. 08:03

VO101_Mate írta:"1944. május 1-én alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101. "Puma" Vadászrepülő-osztálya"

3 nappal ezelőtt volt 75 éve.

Boldog szülinapot minden VO101 Pumának! ;)
Hip-Hip-Hip!
Válasz küldése