Biztos nagyon jó lehetet vele beszélgetni.
Esetleg tarthatnál egy kis élménybeszámolót, hogy mi mindenről beszélgetettek, szerintem sokunkat érdekelné!
Történelem
Moderátorok: VO101_Sheriff, VO101_Tom
- hq_Reflected
- Hozzászólások: 725
- Csatlakozott: 2011.04.27. 13:26
A következőkről mesélt:
- Csinált egy előadást Expéry-ről, nagyon durván utánajárt, és úgy tűnik ,hogy az író szándékosan hagyta el az útvonalat, eldobta a magasságot, és berepült a legerősebben védett kikötő fölé. Majd mikor mögékerült egy Messzer, abbahagyta a manőverezést, mintha meg akart volna halni. Sok sok részletet mesélt, mutatott, korabeli forrásokat, nagyon érdekes volt.
- Mesélt sokat a MIG-21ről. Hogy a radar kb 1 óráig volt jó, addig tartott ki a 98%-os alkohol, amivel hűtötték. És hogy a földi személyzet erre tényleg rájárt. Amikro bejött a 23, akkor ajánlatos volt egy bázison legalább egy 21-es századot tartani ,emrt a 23-nak nem votl iható a radarhűtője. Egyszer Moszkvában volt továbbképzésen, és leszállás után kérdezte a szereelő, hogy mennyit volt bekapcsolva a radar. Azt mondta, hogy nem kapcsolta be. Erre az orosz: na, parancsnok úr, had írjam már be, hogy 20-30 percet ment!
- Mesélte hogy gyorsan kellett vele bejönni leszállni, 360-320 kph, a gázkart addig nem bántották, amíg a beton fölé nem értek. Általában fékernyőt használtak, amit még a pályán dobtak is. Inkább az, mint a gumi, az így is gyorsan kopott. Mikor füves reptérre szállt le, az orrfutófékezést ki kellett kapcsolni arra az esetre, hogyha egy vakondtúrásnak ütközne.
- Rengeteg nyugati típust próbált, és neki az F-18 jobban tetszett a Gripennél, de tudta hogy irreális, mert drága a gép is és a fenntartása is.
- Mesélt az önpörgésről (inertia coupling), amit szinte üres szárnnyal lehetett elérni a 21-nél – a tömeg a törzsben van, és ha 90 fok per másodpercnél gyorsabban kezdett orsózni, a törzs inerciája „legyőzte” a csűrőket, egyszer bekerült egy iylen önpörgésbe, negatív g, pörög a gép, és az egész egy nagy paláston megy fel-le, mindez felhőben.
- Mesélte, hogy az R-60asok nagyon nem szerették a felhőt, ezért kellett félaktív radaros rakéta is. Elfogásnál csak 9-10 km-nél kapcsolták be a radart, hogy az ellenfél RWR-jén ne jelezze ki ,addig csak a földi irányításra hagyatkoztak. 1-1.5 km alatt a MIG-21 radarja a földzajtól szinte használhatatlanná vált egyébként.
- Mesélt arról, amikor a JFK anyahajóra ment, mutatott fotókat. És úgy lőtték ki egy szállítógépen, hogy ő menetiránynak háttal ült!!
- Találkozott Gallanddal, Yeagerrel, mutatott képeket és aláírásokat. Mesélte, hogy felvitte Tobakot repülni. A reporvosin nem ment át, azt mondták hogy örüljön hogy ilyen szívvel él még. Aztán mégis kihívta a reptérre, és a startorvost nagy ívben elkerülve „felcsempészte”. Állandóra állította az egymásköztit, és hallgatta hogy zihálva szívja a levegőt, mert ha az a hang megszűnik akkor mindketten nagy bajba kerülnek!
- Mutatta a vitorla startkönyvét, ami tök ugyanúgy nézett ki mint most az enyém formátumra, csak sárgább volt, és más típusok voltak benne!
- Kaptam tőle egy aláírt példányt a „Deltaszárnytól a fekete hölgyig” c. könyvéből, amit mindenkinek ajánlok, nagyon jól ír! Na meg egy dedikált MIG-29 posztert.
- Csinált egy előadást Expéry-ről, nagyon durván utánajárt, és úgy tűnik ,hogy az író szándékosan hagyta el az útvonalat, eldobta a magasságot, és berepült a legerősebben védett kikötő fölé. Majd mikor mögékerült egy Messzer, abbahagyta a manőverezést, mintha meg akart volna halni. Sok sok részletet mesélt, mutatott, korabeli forrásokat, nagyon érdekes volt.
- Mesélt sokat a MIG-21ről. Hogy a radar kb 1 óráig volt jó, addig tartott ki a 98%-os alkohol, amivel hűtötték. És hogy a földi személyzet erre tényleg rájárt. Amikro bejött a 23, akkor ajánlatos volt egy bázison legalább egy 21-es századot tartani ,emrt a 23-nak nem votl iható a radarhűtője. Egyszer Moszkvában volt továbbképzésen, és leszállás után kérdezte a szereelő, hogy mennyit volt bekapcsolva a radar. Azt mondta, hogy nem kapcsolta be. Erre az orosz: na, parancsnok úr, had írjam már be, hogy 20-30 percet ment!
- Mesélte hogy gyorsan kellett vele bejönni leszállni, 360-320 kph, a gázkart addig nem bántották, amíg a beton fölé nem értek. Általában fékernyőt használtak, amit még a pályán dobtak is. Inkább az, mint a gumi, az így is gyorsan kopott. Mikor füves reptérre szállt le, az orrfutófékezést ki kellett kapcsolni arra az esetre, hogyha egy vakondtúrásnak ütközne.
- Rengeteg nyugati típust próbált, és neki az F-18 jobban tetszett a Gripennél, de tudta hogy irreális, mert drága a gép is és a fenntartása is.
- Mesélt az önpörgésről (inertia coupling), amit szinte üres szárnnyal lehetett elérni a 21-nél – a tömeg a törzsben van, és ha 90 fok per másodpercnél gyorsabban kezdett orsózni, a törzs inerciája „legyőzte” a csűrőket, egyszer bekerült egy iylen önpörgésbe, negatív g, pörög a gép, és az egész egy nagy paláston megy fel-le, mindez felhőben.
- Mesélte, hogy az R-60asok nagyon nem szerették a felhőt, ezért kellett félaktív radaros rakéta is. Elfogásnál csak 9-10 km-nél kapcsolták be a radart, hogy az ellenfél RWR-jén ne jelezze ki ,addig csak a földi irányításra hagyatkoztak. 1-1.5 km alatt a MIG-21 radarja a földzajtól szinte használhatatlanná vált egyébként.
- Mesélt arról, amikor a JFK anyahajóra ment, mutatott fotókat. És úgy lőtték ki egy szállítógépen, hogy ő menetiránynak háttal ült!!
- Találkozott Gallanddal, Yeagerrel, mutatott képeket és aláírásokat. Mesélte, hogy felvitte Tobakot repülni. A reporvosin nem ment át, azt mondták hogy örüljön hogy ilyen szívvel él még. Aztán mégis kihívta a reptérre, és a startorvost nagy ívben elkerülve „felcsempészte”. Állandóra állította az egymásköztit, és hallgatta hogy zihálva szívja a levegőt, mert ha az a hang megszűnik akkor mindketten nagy bajba kerülnek!
- Mutatta a vitorla startkönyvét, ami tök ugyanúgy nézett ki mint most az enyém formátumra, csak sárgább volt, és más típusok voltak benne!
- Kaptam tőle egy aláírt példányt a „Deltaszárnytól a fekete hölgyig” c. könyvéből, amit mindenkinek ajánlok, nagyon jól ír! Na meg egy dedikált MIG-29 posztert.
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Köszi a beszámolót, mindig nagy élmény a veteránokkal (akármelyik korszakból) találkozni élőben, és a sztorijaikat hallgatni 


- VO101_Sheriff
- Hozzászólások: 1218
- Csatlakozott: 2007.10.23. 22:06
Nem újkori történelem, de egy jó kis írás az ősmagyarok történelmének kutatásáról az elmúlt pár év eredményeit összegezve.
(ne tévesszen meg senkit a "444")
https://sciencemeetup.444.hu/2017/04/23 ... an-jottunk
Elég hosszú
Illetve egy másik, hasonló témakörben:
https://444.hu/2015/02/27/lehet-hogy-te ... tortenetet
Sok minden segíti a mai magyar kutatókat, új technológiák, különböző országok összefogása a kutatásban, a leletanyagok megosztása, stb.
Persze aki a szíriuszi elmélet híve az messzire kerülje el
(ne tévesszen meg senkit a "444")
https://sciencemeetup.444.hu/2017/04/23 ... an-jottunk
Elég hosszú

Illetve egy másik, hasonló témakörben:
https://444.hu/2015/02/27/lehet-hogy-te ... tortenetet
Sok minden segíti a mai magyar kutatókat, új technológiák, különböző országok összefogása a kutatásban, a leletanyagok megosztása, stb.
Persze aki a szíriuszi elmélet híve az messzire kerülje el

A barátok jönnek mennek, az ellenségek meg csak gyűlnek...
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Most nézem, az antikvárium.hu-n van megvásárolható példány a Tobak Tibor - Pumák Földön Égen c. könyvből, akinek még esetleg nem lenne meg eredetiben, és ezt pótolná, az klikkeljen amíg lehet
https://www.antikvarium.hu/konyv/tobak- ... egen-18195

https://www.antikvarium.hu/konyv/tobak- ... egen-18195

-
- Hozzászólások: 108
- Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56
Lenne egy kérdésem. SC 50 és 250-esnél mindegy az oldási magasság? Mindegy hogy 5 v. 50 méterről oldják ki a bombát? Be tud élesedni a gyújtó?
Előre is köszönöm a választ!:)
Előre is köszönöm a választ!:)
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Szép leányt szerettem
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
A német bombákon nem volt olyan pörgettyűs biztosíték, mint az amerikaiakon, ha ez a kérdés. Amilyen késleltetésre volt állítva a gyújtó, becsapódás után annyival már robbant is.

-
- Hozzászólások: 108
- Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56
Köszönöm, az érdekelne pontosan, hogy ha nagyon kis magasságból volt ledobva, akkor is felrobbant-e?VO101_Tom írta:A német bombákon nem volt olyan pörgettyűs biztosíték, mint az amerikaiakon, ha ez a kérdés. Amilyen késleltetésre volt állítva a gyújtó, becsapódás után annyival már robbant is.
Azt hiszem a német bombák elektromos gyújtásúak voltak és amint elváltak a bombatartótól, akkor élesedtek
.
A magyar királyi légierőnél volt egy tragikus baleset, amikor élesítve voltak a bombák és úgy kezdték meg őket eltávolítani a gépből és egy 50 kg-os felrobbant, megölve azt hiszem 15 embert és elpusztítva egy Ju-86-ost.

Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Szép leányt szerettem
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Igen, annyi késleltetés volt, amennyit a gyújtón beállított (akár repülés közben is), és az az oldás pillanatától robbanhatott.Johann Wind írta:Köszönöm, az érdekelne pontosan, hogy ha nagyon kis magasságból volt ledobva, akkor is felrobbant-e?VO101_Tom írta:A német bombákon nem volt olyan pörgettyűs biztosíték, mint az amerikaiakon, ha ez a kérdés. Amilyen késleltetésre volt állítva a gyújtó, becsapódás után annyival már robbant is.
Azt hiszem a német bombák elektromos gyújtásúak voltak és amint elváltak a bombatartótól, akkor élesedtek
.
A magyar királyi légierőnél volt egy tragikus baleset, amikor élesítve voltak a bombák és úgy kezdték meg őket eltávolítani a gépből és egy 50 kg-os felrobbant, megölve azt hiszem 15 embert és elpusztítva egy Ju-86-ost.

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Kicsit bővebben, az elektromos gyújtó állandó kapcsolatban állt a pilótafülkével az oldás pillanatáig, ezért lehetett repülés közben is állítani a gyújtókat, hogy milyen késleltetéssel robbanjanak (vízszintes vagy zuhanó oldás, rövid vagy hosszú késleltetés). Maga a kapcsoló elforgatása egyébként még nem élesítette a bombát, az az oldás pillanatában történt meg, amit látni is lehetett, a gépek elektromos rendszerében elég nagy tüskét okozott, amiért pár miliszekundumra el is halványult a Revi (ez pl CloDban is benne van, oldáskor lehet látni egy vibrálást a revin, illetve a Stuka ampermérőjén is
)


-
- Hozzászólások: 108
- Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56
Köszönöm az infókat!:) Nagyon érdekes amit írsz. Olvastam Rudel-Stuka pilóta című könyvét(ami a néhány félrefordítástól eltekintve pl. pajzsos Lovagkereszt v. Stukából katapultálás, sztem jó könyv) ott ír Rudel a bombaoldás közben felrobbanó Stukákról, pontosabban 2 db-ról. Ami szerinte szabotázs. Én eddig úgy gondoltam, hogy a vetővilla hibásodott meg és a 250-es a légcsavarba ért.VO101_Tom írta:Kicsit bővebben, az elektromos gyújtó állandó kapcsolatban állt a pilótafülkével az oldás pillanatáig, ezért lehetett repülés közben is állítani a gyújtókat, hogy milyen késleltetéssel robbanjanak (vízszintes vagy zuhanó oldás, rövid vagy hosszú késleltetés). Maga a kapcsoló elforgatása egyébként még nem élesítette a bombát, az az oldás pillanatában történt meg, amit látni is lehetett, a gépek elektromos rendszerében elég nagy tüskét okozott, amiért pár miliszekundumra el is halványult a Revi (ez pl CloDban is benne van, oldáskor lehet látni egy vibrálást a revin, illetve a Stuka ampermérőjén is)
Szted ez így lehetett elektromos hiba miatti, túl korai bombarobbanás?
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Szép leányt szerettem
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Ennyire nem ismerem a belső szerkezetüket, de elképzelhető, ha az élesítést végző relét összekötik a gyújtással, akkor robbanhat az oldás pillanatában. De lehetett gyártási hiba vagy más ok is.

-
- Hozzászólások: 108
- Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56
Köszönöm a választ.VO101_Tom írta:Ennyire nem ismerem a belső szerkezetüket, de elképzelhető, ha az élesítést végző relét összekötik a gyújtással, akkor robbanhat az oldás pillanatában. De lehetett gyártási hiba vagy más ok is.

Lenne két kérdésem hozzád v. bárkihez IL-2-vel kapcsolatban.
Mi történik, ha felhúzás közben oldom a bombát ill. FW-190 A5-nél hova, hányas fokozatba kell állítani a hűtőt alacsony magasságú repüléskor?
Előre is köszönöm a választ!
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Szép leányt szerettem
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Hogyhogy mi történik vele? Ha emelkedés közben kioldod a bombát, akkor ugyanúgy mint bármilyen ferdén felfelé hajított tárgy, amíg lendület tart, addig emelkedik, majd visszazuhan. A gépből ezt nyilván úgy látod, hogy hátrafelé gyorsan eltávolodik, hiszen azonnal lassulni kezd, de mivel a gép sebessége is elég nagy lehet, ezzel a hajítással elég messzire el lehet dobni (célozni, na azt viszont nem lehet
).
Modern repülőgépeken, ahol a computer kiszámolja a becsapódási pontot, és még a bombán is van GPS irányítás, ott ez egy kidolgozott vetési mód, úgy is hívják, hogy pop-up bombing vagy toss bombing esetleg loft bombing. Sok neve van, és többféleképp is kivitelezhető, de mindegyiknél az az alap, hogy a gép nagy sebességét kihasználva a felfelé oldott bomba az oldás helyétől messzebbre jut, mint simán vízszintesen oldva.
Régi IL2-vel már nagyon rég nem repültem, nem tudom, hogy milyen hűtő állás kell a Fókának. Clodban a léghűtéses csillagmotorok hengerfejét 200 és 300 C fok közötti tartományban kell tartani. Ez alatt egyenetlen lesz a járása, köhögni és gyengülni fog, de nagyon durván. 300 fok fölött meg szétég.

Modern repülőgépeken, ahol a computer kiszámolja a becsapódási pontot, és még a bombán is van GPS irányítás, ott ez egy kidolgozott vetési mód, úgy is hívják, hogy pop-up bombing vagy toss bombing esetleg loft bombing. Sok neve van, és többféleképp is kivitelezhető, de mindegyiknél az az alap, hogy a gép nagy sebességét kihasználva a felfelé oldott bomba az oldás helyétől messzebbre jut, mint simán vízszintesen oldva.
Régi IL2-vel már nagyon rég nem repültem, nem tudom, hogy milyen hűtő állás kell a Fókának. Clodban a léghűtéses csillagmotorok hengerfejét 200 és 300 C fok közötti tartományban kell tartani. Ez alatt egyenetlen lesz a járása, köhögni és gyengülni fog, de nagyon durván. 300 fok fölött meg szétég.

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
B. Stenge Csaba egy újabb írást tett fel az academia.edu-ra:
Benkő Lajos - egy veszprémi vadászpilóta a második világháborúban
Benkő Lajos - egy veszprémi vadászpilóta a második világháborúban

- B. Stenge Csaba
- Hozzászólások: 79
- Csatlakozott: 2007.12.11. 16:52
- Kapcsolat:
Annyi reklám talán belefér, hogy akit ez a téma érdekel, annak érdemes ezt az oldalt követnie (Benkő Lajosról külön ott azért nem esett még szó eddig, mert jelenleg a katonai rehabilitációján is dolgozom):VO101_Tom írta:B. Stenge Csaba egy újabb írást tett fel az academia.edu-ra:
Benkő Lajos - egy veszprémi vadászpilóta a második világháborúban
https://www.facebook.com/B.StengeCsabahadtortenesz/
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Ne viccelj, köszi, hogy megosztottad a linket itt is. 


- VO101_Mate
- Hozzászólások: 1383
- Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56
Egy kis találós kèrdès:
-
- Hozzászólások: 108
- Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56
Csak tipp.VO101_Mate írta:Egy kis találós kèrdès:

Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Szép leányt szerettem