Történelem

Kép

Moderátorok: VO101_Sheriff, VO101_Tom

VO101_Kurfurst
Hozzászólások: 331
Csatlakozott: 2007.10.24. 14:40

VO101_tvr írta:„Elfelejtett hősök" A magyar királyi honvéd légierők ászai a második világháborúban

B. Stenge Csaba hadtörténész előadása a Hadtörténelmi Délutánok keretében

HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Bp Kapisztrán tér 2-4
2016. szeptember 24., 13:30–16:30
Én megyek szerintem.
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Lenne egy kérdésem. A Stuka bombáit lehetett egyenként is oldani vagy csak összvetéssel?
Előre is köszönöm a választ!:)
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Lehetett, de ez a kabinban lévő kapcsolódoboztól függött. Az ASK-L -en például mind az öt tartónak külön kapcsolója volt, arról engedte el a bombát, amelyiket bekapcsolták (nem olyan volt mint a meszának a 4x50-es tartó, hogy gombnyomásonként dobta a következőt).

Az persze más kérdés, hogy akarták-e? Annyira a szárnyvégen egy 50 kg-os bomba a súlya és a légellenállása miatt is jelentős asszimetriát okoz, ami zuhanásból felvételkor nagyon veszélyes. Alacsony, vízszintes dobásnál viszont gyakori lehetett.
Kép
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

VO101_Tom írta:Lehetett, de ez a kabinban lévő kapcsolódoboztól függött. Az ASK-L -en például mind az öt tartónak külön kapcsolója volt, arról engedte el a bombát, amelyiket bekapcsolták (nem olyan volt mint a meszának a 4x50-es tartó, hogy gombnyomásonként dobta a következőt).

Az persze más kérdés, hogy akarták-e? Annyira a szárnyvégen egy 50 kg-os bomba a súlya és a légellenállása miatt is jelentős asszimetriát okoz, ami zuhanásból felvételkor nagyon veszélyes. Alacsony, vízszintes dobásnál viszont gyakori lehetett.
Nagyon szépen köszönöm az infót!:)
Az E változatú Jabo messereken is megvolt már ez e lehetőség, hogy egyenként lehetett oldani a bombákat?
Előre is köszönöm!
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Igen. Sőt, normál oldásnál csak egyenként lehetett oldani. A középső forgatható kapcsolóval beállíthattad a gyújtási késleltetést, és a bombakioldó gomb megnyomása eldobott egy 50-est. A négy kis lámpa közül mindegyik sötét volt, csak az világít, amelyiket eldobhatod (stuka gyújtónál is ugyanez van, ott is amelyiket felkapcsolod, amelyik alatt világít a piros lámpa, azt fogja oldani), és az lépkedett szépen végig 1-től 4-ig oldásonként. Ha egyszerre akartad leoldani a fent lévő összeset, akkor kézzel meg kellett húzni a vészkioldót (ugyanaz a huzal, amivel a póttankot is eldobhatod, jobboldalt a függőlegesen futó üza cső mellett. Úgy néz ki, mint a futó vészkioldó pl). Ha a kapcsolót a középső panelen elfordítottad az alaphelyzetből, akkor az összes bomba beélesedett, vészkioldóval eldobva is robbanni fognak.

Ez sajnos clodban is rosszul van lemodellezve, ott egy külön gombot kell beállítani az oldási mód váltásra (egyenként vagy egyszerre oldjon), ami a legtöbb bombázónál valós és jó, a meszánál sajnos nem pontos.
Kép
Avatar
VO101_NateDog
Hozzászólások: 2244
Csatlakozott: 2007.10.24. 18:12
Tartózkodási hely: Dorog
Kapcsolat:

B17 lövészekről.

https://youtu.be/mH9w1ryNAp8
Avatar
VO101_Sheriff
Hozzászólások: 1218
Csatlakozott: 2007.10.23. 22:06

A barátok jönnek mennek, az ellenségek meg csak gyűlnek...
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Facebookon osztották ma meg ezt a képet, Keresztespók század Re-2000 -esei.

Image
Kép
Avatar
VO101_tvr
Hozzászólások: 677
Csatlakozott: 2007.10.24. 08:44

VO101_Sheriff írta:Aki esetleg nem olvasta:

http://index.hu/tudomany/tortenelem/201 ... felvetele/
Nagyon jó cucc.
Néztem is, ahol most lakom, ott még anno repülőgépek parkoltak. Annyi lenne felszállni, mint most autóba ülni :lol:
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Lenne egy furcsa kérdésem. Me-109E Jabo és SC50-es bomba.
Mi történik, ha bombaoldás pillanatában lenyomják a gép orrát?
A bomba elindul lefelé v. pedig, amíg a gép orra nem indul meg felfelé, addig fent maradt a bombatartón a gravitáció miatt? Esetleg hátracsúszik a bombatartón?
Előre is köszönöm a válaszokat. :)
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Erre nincs egyértelmű válasz, bármi lehet, sok paramétertől függ. A bombának van egy esési parabolája, amit -mint minden test a gravitációban szabadesésnél- 0G-s túlterheléssel követ. Ha ebbe az ívbe beletolod a gépet, akkor csattan a hasán, ha tolod a botot, de nem tolod 0G-ig akkor eltávolodik tőle - csak kicsit lassabban. A bomba légellenállási paraméterei jobbak mint a repülőgépé (de hogy típusonként melyiknek mennyi, azt ne kérdezd), alapból gyorsabban zuhanna mint a gép, viszont nincs hajtóműve ami húzná vagy tolná, ezért az is fontos, hogy mennyivel ment a gép, és mennyire kapod le a gázt oldásnál.

Azt megkérdezhetem, hogy mihez kellenek ezek a gondolatkísérletek? 8-)
Kép
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

VO101_Tom írta:Erre nincs egyértelmű válasz, bármi lehet, sok paramétertől függ. A bombának van egy esési parabolája, amit -mint minden test a gravitációban szabadesésnél- 0G-s túlterheléssel követ. Ha ebbe az ívbe beletolod a gépet, akkor csattan a hasán, ha tolod a botot, de nem tolod 0G-ig akkor eltávolodik tőle - csak kicsit lassabban. A bomba légellenállási paraméterei jobbak mint a repülőgépé (de hogy típusonként melyiknek mennyi, azt ne kérdezd), alapból gyorsabban zuhanna mint a gép, viszont nincs hajtóműve ami húzná vagy tolná, ezért az is fontos, hogy mennyivel ment a gép, és mennyire kapod le a gázt oldásnál.

Azt megkérdezhetem, hogy mihez kellenek ezek a gondolatkísérletek? 8-)
Köszönöm a választ.:)
Il-2 1946-al repülgetek, ami nem éppen a teljes valósághűségéről ismert.
Ezért kíváncsi vagyok, hogy az ott látott dolgok milyenek lehettek a valóságban.
Most pl. nagy sebességű bombaoldás közben vmiért lenyomtam egy pillanatra, egy kicsit a gép orrát és a bomba elindult felfelé, átment a gép alján, a kabinon és utána szépen visszaesett a belépőélen keresztül........
Ezért szöget ütött a fejemben, hogy a valóságban ilyenkor mi történt volna.
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
VO101_Tom
Hozzászólások: 5390
Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

Akkor mázlid volt, valszeg oldás után a hitbox nem számol ütközést, de én emlékszem olyanra, hogy 50kg-os bombával lebombáztuk a TB3-ast, az meg a levegőben robbant fel. Valszeg csak saját géppel lehet ezt megcsinálni, bár bevallom, ezt így mi nem próbálgattuk.
Ami az oldást illeti, nem szabad a botot tolni oldás közben / után, pont ez miatt, hogy a bomba nekiütődhet a gépnek.
Kép
Avatar
VO101_Mate
Hozzászólások: 1383
Csatlakozott: 2007.11.03. 12:56

Kicsit tèmàba vàg :)

Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

Köszönöm a válaszokat és a videót.:)
Valszeg pont az oldás pillanatában nyomtam le a gépet, így talán nem okozott volna kárt sztem, max. a bombatartót rongálta volna meg és az időzítő is 2 mp-re volt állítva.
TB-3 bombázást én is csináltam, csak SC250-el.*
Ott ráesett a szárnyra eltűnt benne és a szárnyban robbant, holott sztem egy 250-esnek simán át kellene szakítani az egész szárnyat, a saját gépen, pedig a saját bombák simán keresztül repülnek, mint forró kés a vajon, mindenféle károkozás nélkül.......
Kis bug.....

* Amikor a németek az amcsi négymotorosok bombázásával próbálkoztak, ott vajon milyen bombagyújtót/időzítőt használhattak vajon? A bomba gondolom SC250-es lehetett, én nem gondolom, hogy AB250-es volt.

Olvastam vmi olyasmit is, hogy a németek kísérleteztek olyan fegyverrel is, amit a négymotorosok motorjainak hangja hozott volna működésbe.
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
1/3_vszd_Tazar
Hozzászólások: 230
Csatlakozott: 2013.02.12. 00:58

Olyan gépen, ahol nincs olyan kütyü, ami a légcsavarkörön kívül tolja a bombát (Bf-109, Bf-110), a maximális zuhanási szög 45 fok a kézikönyvek szerint. Utána mortal danger van.

Amiről én olvastam, az SC500 volt a négymotoros kötelékek ellen. Időzítőt használhattak, mert 1000 méterrel a kötelék felett oldottak. Bár értek el vele sikereket (állítólag egyszer három bombázót is leszedtek vele egyszerre), az elsődleges cél a kötelékek szétszórása volt, hogy a védőfegyverzetük tüze ne legyen annyira koncentrált.

A hangra működő közelségi gyújtót pedig például az X-4-es rakétához szerették volna. Hiába volt irányítható, a pontos találatot nem volt könnyű elérni, pláne, ha még a gép kezelésére is figyelni kellett. Ezért gondolkodtak egy hangvezérlésű közelségi gyújtón, ami a Doppler elven működött volna. Akkor robbantotta volna a harci fejet, amikor "magasból" "mélyre" vált a négymotorosok hangja, tehát amikor már távolodik tőlük a rakéta.
Johann Wind
Hozzászólások: 108
Csatlakozott: 2011.12.14. 10:56

1/3_vszd_Tazar írta:Olyan gépen, ahol nincs olyan kütyü, ami a légcsavarkörön kívül tolja a bombát (Bf-109, Bf-110), a maximális zuhanási szög 45 fok a kézikönyvek szerint. Utána mortal danger van.

Amiről én olvastam, az SC500 volt a négymotoros kötelékek ellen. Időzítőt használhattak, mert 1000 méterrel a kötelék felett oldottak. Bár értek el vele sikereket (állítólag egyszer három bombázót is leszedtek vele egyszerre), az elsődleges cél a kötelékek szétszórása volt, hogy a védőfegyverzetük tüze ne legyen annyira koncentrált.

A hangra működő közelségi gyújtót pedig például az X-4-es rakétához szerették volna. Hiába volt irányítható, a pontos találatot nem volt könnyű elérni, pláne, ha még a gép kezelésére is figyelni kellett. Ezért gondolkodtak egy hangvezérlésű közelségi gyújtón, ami a Doppler elven működött volna. Akkor robbantotta volna a harci fejet, amikor "magasból" "mélyre" vált a négymotorosok hangja, tehát amikor már távolodik tőlük a rakéta.
Köszönöm az infókat!:)
Visszavonom, amit írtam, mert tévedtem, láttam már 109-est 500 kg bombával, de én továbbra is inkább a 250-es használata felé hajlok.
Szegeden születtem
Szép leányt szerettem
Avatar
hq_Reflected
Hozzászólások: 725
Csatlakozott: 2011.04.27. 13:26

Tegnap az a hihetetlen megtiszteltetés ért, hogy Kositzky Attila fogadott otthonában, dedikálta a könyvét, és készségesen válaszolt mindenféle kérdésemre a MIG-21-ről, a MIG-15-ről, más típusokról, az öreg Pumákról, és mindenféle tapasztalatáról.

Kép
Avatar
VO101_Sheriff
Hozzászólások: 1218
Csatlakozott: 2007.10.23. 22:06

hq_Reflected írta:Tegnap az a hihetetlen megtiszteltetés ért, hogy Kositzky Attila fogadott otthonában, dedikálta a könyvét, és készségesen válaszolt mindenféle kérdésemre a MIG-21-ről, a MIG-15-ről, más típusokról, az öreg Pumákról, és mindenféle tapasztalatáról.
Az jó. Ilyen öreg rókákkal mindig jó leülni, már csak anekdotázni is egy kicsit :D
A barátok jönnek mennek, az ellenségek meg csak gyűlnek...
Válasz küldése