vasárnap, 30 december 2012 09:03

Alapfogalmak

Írta:
Előszó

Repülés közben az első dolog, ami feltűnik az embernek, hogy nincsenek nevek a tájon. Ne nevessen senki, a "földi" életterünkben megszoktuk, hogy utcanevek, táblák, útbaigazítások segítenek, de odafönt? Semmi. Ha valaki motorossal van, és eltévedt, az esetleg leereszkedik, és megnézi egy vasútállomás nevét (az jó nagy betűkkel van), de azt hosszú távon nem lehet csinálni. Ezért kell normálisan, és folyamatosan navigálni. A navigáció nem arról szól, hogy minden bozótot azonosítsunk, hanem arról, hogy mindig tudjuk, hogy hol vagyunk, ezért a navigációt a felszállásnál kell elkezdeni, nem akkor, amikor már eltévedtünk!

Egy útvonalrepülés abból áll, hogy repülés előtt, miközben elkészíted ez útvonaltervet, megnézed a helyi jellegzetességeket a térképen, és azokat azonosítva repülsz -nagyjából- egyiktől a másikig. Ha eltévedsz, akkor a nagyobb tájegységekkel, folyókkal kezdve szűkítsd a kört, hogy hol lehetsz (beleszámolhatod a sebességet, irányt, stb).

Az itteni anyagrész nem az eltévedés esetére nyújt segítséget, hanem az útvonal pontos megtervezésére, pontos végigrepülésére. Eltévedés esetén egyébként mindig a nagy földrajzi helyektől kell szűkíteni a helyzetünket, főleg a folyókra koncentrálva.


Navigációs alapfogalmak:
A pontos navigációhoz nagyon fontos tisztában lennünk azokkal az alapfogalmakkal, amik alapján az útvonalunk irányát és idejét, valamint a változó időjárás hatásait számítjuk ki.

Térkép irányszög:
A kiindulási pont és a fordulópont vagy végcél közé húzott egyenes, valamint a térkép szerinti északi irány által bezárt szög, amit a térképre rajzolt függőleges meridiánok jeleznek. Az északi irány a 0°, majd óramutató járásával megegyezően a kelet: 90°, dél: 180°, nyugat 270° fok irányban van.

Mágneses deklináció:
A tengeri és légi navigációban figyelembe kell venni egy nagyon fontos, és jelentős szögeltérést okozó jelenséget, a mágneses deklinációt. Ez a térkép szerinti sarki pólusok és a föld tényleges mágneses pólusai közötti eltérés. Ráadásul ennek mértéke -bár kis mértékben- de évente változik, és a föld pontjain más-más értéket ad. Repülés közben a mágneses deklináció értékét hozzá kell adni vagy ki kell vonni a térkép irányszögből, hogy a pontos irányba repüljünk.

earth magnetic field declination from 1900 to 1990
Mágneses deklináció változása 1900-1990 között



440px-Compensating magnetic declination.svg
Angol anyagokban az MB a térkép irányszög (Map Bearing), az MD a mágnesen elhajlás (Magnetic Declination), amiket összeadva kapjuk meg a TB-t, a valódi repülési irányt (True Bearing).

Mágneses deviáció:
A mágneses iránytű a repülőgépben nem mindig mutatják a jó irányt, ezt mágneses deviációnak nevezzük. Ezt az értéket a deviációs táblázatról (a repülőgéphez tartozik, ± ... °) leolvasva, a térkép irányszöghöz hozzá kell adni, vagy ki kell vonni.

Sebességek.
Fontos tisztázni a repülőgép különböző sebességei közötti eltéréseket.
  • IAS. Az Indicated Air Speed a repülőgép szelencés sebességmérője által adott sebességéerték, ami a műszerről közvetlenül leolvasható.
  • TAS. True Air Speed az a sebesség, amennyivel a repülőgép a levegőben ténylegesen halad. Mivel a levegő sűrűsége a magasság növekedésével egyre csökken, a szelencére kifejtett hatása is egy kisebb, ezért emelkedés során az IAS sebességünk egyre kevesebbet mutat. AZ IAS-TAS sebesség közötti eltérést, átváltást számítási táblázatokkal, navigációs eszközökkel (pl a DR tárcsával) tudjuk kiszámolni. A DR tárcsáról bővebben itt olvashattok: klikk ide
  • Föld feletti sebesség. Következtető navigációhoz elengedhetetlen sebesség, ami a szél eltérítő hatását is hosszászámolja a TAS-hoz. Ha a térképen irány és eltelt idő alapján akarunk navigálni, akkor ezt a sebességet kell használni.