Egy útvonalrepülés abból áll, hogy repülés előtt, miközben elkészíted ez útvonaltervet, megnézed a helyi jellegzetességeket a térképen, és azokat azonosítva repülsz -nagyjából- egyiktől a másikig. Ha eltévedsz, akkor a nagyobb tájegységekkel, folyókkal kezdve szűkítsd a kört, hogy hol lehetsz (beleszámolhatod a sebességet, irányt, stb).
Az itteni anyagrész nem az eltévedés esetére nyújt segítséget, hanem az útvonal pontos megtervezésére, pontos végigrepülésére. Eltévedés esetén egyébként mindig a nagy földrajzi helyektől kell szűkíteni a helyzetünket, főleg a folyókra koncentrálva.
Navigációs alapfogalmak:
A pontos navigációhoz nagyon fontos tisztában lennünk azokkal az alapfogalmakkal, amik alapján az útvonalunk irányát és idejét, valamint a változó időjárás hatásait számítjuk ki.
Térkép irányszög:
A kiindulási pont és a fordulópont vagy végcél közé húzott egyenes, valamint a térkép szerinti északi irány által bezárt szög, amit a térképre rajzolt függőleges meridiánok jeleznek. Az északi irány a 0°, majd óramutató járásával megegyezően a kelet: 90°, dél: 180°, nyugat 270° fok irányban van.
Mágneses deklináció:
A tengeri és légi navigációban figyelembe kell venni egy nagyon fontos, és jelentős szögeltérést okozó jelenséget, a mágneses deklinációt. Ez a térkép szerinti sarki pólusok és a föld tényleges mágneses pólusai közötti eltérés. Ráadásul ennek mértéke -bár kis mértékben- de évente változik, és a föld pontjain más-más értéket ad. Repülés közben a mágneses deklináció értékét hozzá kell adni vagy ki kell vonni a térkép irányszögből, hogy a pontos irányba repüljünk.
Mágneses deklináció változása 1900-1990 között
View the embedded image gallery online at:
https://www.pumaszallas.hu/elmeleti-anyagok/repuleselmelet/navigacio/256-alapfogalmak.html#sigProId45e50ca5ac
https://www.pumaszallas.hu/elmeleti-anyagok/repuleselmelet/navigacio/256-alapfogalmak.html#sigProId45e50ca5ac
Angol anyagokban az MB a térkép irányszög (Map Bearing), az MD a mágnesen elhajlás (Magnetic Declination), amiket összeadva kapjuk meg a TB-t, a valódi repülési irányt (True Bearing).
Mágneses deviáció:
A mágneses iránytű a repülőgépben nem mindig mutatják a jó irányt, ezt mágneses deviációnak nevezzük. Ezt az értéket a deviációs táblázatról (a repülőgéphez tartozik, ± ... °) leolvasva, a térkép irányszöghöz hozzá kell adni, vagy ki kell vonni.
Sebességek.
Fontos tisztázni a repülőgép különböző sebességei közötti eltéréseket.
- IAS. Az Indicated Air Speed a repülőgép szelencés sebességmérője által adott sebességéerték, ami a műszerről közvetlenül leolvasható.
- TAS. True Air Speed az a sebesség, amennyivel a repülőgép a levegőben ténylegesen halad. Mivel a levegő sűrűsége a magasság növekedésével egyre csökken, a szelencére kifejtett hatása is egy kisebb, ezért emelkedés során az IAS sebességünk egyre kevesebbet mutat. AZ IAS-TAS sebesség közötti eltérést, átváltást számítási táblázatokkal, navigációs eszközökkel (pl a DR tárcsával) tudjuk kiszámolni. A DR tárcsáról bővebben itt olvashattok: klikk ide
- Föld feletti sebesség. Következtető navigációhoz elengedhetetlen sebesség, ami a szél eltérítő hatását is hosszászámolja a TAS-hoz. Ha a térképen irány és eltelt idő alapján akarunk navigálni, akkor ezt a sebességet kell használni.