kedd, 12 július 2011 13:49

Szentgyörgyi Dezső

Írta:
icon szentgyorgyi dezso v zlsSzentgyörgyi Dezső 1915. január 6-án Kőkúton (később összeolvadt Tapaszddal, ezért több helyen Kőkúttapaszd szerepel születési helyként) született még Szánti Dezsőként. Édesapja később magyarosította nevét Szentgyörgyire. Iskoláit Enyingen végezte, lakatos szakmát szerezve.

18 évesen vonult be a légierőhöz, a honvédesküt 1933. szeptember 3-án tette le. Vadászrepülő akart lenni, de megfelelő iskolai végzettség hiányában először csak repülőgép szerelőnek vették fel. Mivel a repülőgép szerelő szakiskolát kiváló eredménnyel végezte el, több társával egyetemben lehetőséget kapott arra, hogy pilótaképzésen is részt vehessen. A kétéves repülőgép-vezetői iskolát Székesfehérváron végezte el (1938-ban végzett), kitűnő eredménnyel.

Vadászkiképzést kapott és részt vett az 1/2. Ludas Matyi század kötelékében a kárpátaljai hadműveletekben Fiat CR.32-vel. 1939. március 24-én átesett a tűzkeresztségen, századával az Iglót bombázó gépeket kísérték. 1941 tavaszán Re-2000 tanfolyamon volt Olaszországban.

1942 nyarán az 1/1-es Dongó századdal együtt került a keleti frontra. Első harci bevetését 1942. július 8-án repülte. Először Re 2000 Héja, majd Bf 109 gépekkel repült. Első légi győzelmét hamar elérte (1942. augusztus 7-én), a dolog szépséghibája, hogy egy német He 111 volt az áldozat (a személyzet szerencsére élve megúszta). 1942. október 7-én kezdődött meg a Dongó század egy részének átképzése Bf 109-re. Dezső is az első csoportban volt, akiket átképeztek. Ezután nagyszámú jabo (vadászbombázó) bevetést repültek, légi harcokra ritkábban került sor. 1942. december 12-én repülte 50. bevetését. 1943. június 26-án a 92. bevetésén sikerült lelőnie első szovjet gépét. A magyar 4/1. bombázószázad Ju 88-as bombázóit biztosította Fábián István szakaszvezető kíséretében, amikor szovjet Jak-7b-k támadták meg a bombázókat és az egyiket Dezső lelőtte. Végre megtört a jég. Utolsó bevetését 1943. augusztus 7-én repülte. Frontszolgálata alatt 142 bevetést repült és 6 szovjet gépet lőtt le igazoltan.

1944. május 1.-én megalakult a 101. Puma vadászrepülő osztály. A 101/2. Retek századba került, amely Dezső korábbi szolnoki századából alakult meg. A Pumák között is folytatódtak sikerei, első amerikai gépét 1944. június 14-én lőtte le, áldozata egy P-38 Lightning volt. 6 amerikai gépet lőtt le 20 más adatok szerint 22 bevetésen. 1944. november 16-án léptették elő zászlóssá. Az "Amerikai szezon" után újra a vörös csillagos gépek lettek az ellenfelek. 1945. március elején repülte 200. bevetését. A háború végéig még 17 szovjet gépet lőtt le, az utolsót 1945. április 16-án. Nagy szakmai tekintélylét nem csak légi győzelmeinek köszönhette, hanem azért is, mert kiválóan repült és sohasem tört pilótahibából gépet. Azon kevés pilóta közé tartozott, akiket soha nem lőttek le, nem fogta a golyó. A háborút kb. 220 bevetéssel és 29 (+ 1 német) légi győzelemmel fejezte be. Ő minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótája.

1945. május 3-án esett amerikai hadifogságba. Ezután hazajött. 1946-49 között a MASZOVLET pilótája, megnősült és megszületett az ifjabb Dezső. 1950-ben koholt vádakkal letartóztatják és csak 1956-ban szabadul ki. 1957-től a Malévnál lett pilóta. Több mint ötmillió km-t repült. Legendás szerencséje 1971. augusztus 28-án fogyott el. A Malév koppenhágai járatának katasztrófája során repülőhalált halt (Iljusin Il-18V, HA-MOC). Három hét múlva nyugdíjazták volna...

Amíg magyar repülők lesznek e hazában, emléke élni fog!

Vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós igazolt légi győzelmei:
dátum típus
1942.
1. 1942.08.07. He 111
1943.
2. 1943.06.26. Jak-7b
3. 1943.07.07. La-5
1943.07.20. Szovjet vadász (nem igazolt)
4. 1943.08.03. La-5
5. 1943.08.03. Il-2
1943.08.03. Szovjet vadász (nem igazolt)
6. 1943.08.04. La-5
7. 1943.08.04. Pe-2
1943.08.05. Szovjet vadász (nem igazolt)
1943.08.06. Szovjet vadász (nem igazolt)
1943.08.07. Szovjet vadász (nem igazolt)
1944.
8. 1944.06.14. P-38
9. 1944.06.27. P-51
10. 1944.07.02. B-24
11. 1944.07.16. B-24
12. 1944.07.27. B-24
13. 1944.08.22. B-24
14. 1944.11.13. Jak-9
15. 1944.11.16. Il-2
16. 1944.12.08. Jak-9
17. 1944.12.20. Il-2
1945.
18. 1945.01.04. La-5
19. 1945.01.08. La-5
20. 1945.01.18. La-5
21. 1945.01.18. Il-2
22. 1945.01.28. Jak-9
23. 1945.01.30. Jak-9
24. 1945.02.12. Il-2
25. 1945.03.09. Jak-9
26. 1945.03.11. La-5
27. 1945.03.19. Il-2
1945.03.19. La-5 (nem igazolt)
28. 1945.03.20. La-7
29. 1945.03.23. Jak-3
30. 1945.04.15. Jak-9

A légi győzelmi adatok Becze Csaba - Elfelejtett hősök című könyvéből származnak, mivel ez a legutolsó ebben a témában megjelent mű és a legutóbbi kutatási állapotot tartalmazza. Más forrásokban némileg eltérő légi győzelmi adatok találhatóak.

Képgaléria

Köszönet a képekért Szentgyörgyi Dezsőnek, akitől ezt a gyűjteményt kaptuk, és akinek az engedélyével tesszük közre. (A képek többsége elég kicsi, nagyítani ezért csak az első három képet lehet)

Felhasznált irodalom:
  • Tobak Tibor: Pumák Földön-Égen
  • Tobak Tibor: Pumák és Boszorkányok
  • Tobak Tibor: Pumák és a Többiek
  • Punka György: A "Messzer"
  • M. Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő
  • Nagyváradi-M. Szabó-Winkler: Fejezetek a Magyar Katonai Repülés Történetéből
  • Pataky-Rozsos-Sárhidai: Légi Háború Magyarország Felett I-II
  • Bernárd-Mujzer-Hangya: Horrido
  • Krascsenics Lajos: Egy Magyar Királyi Vadászrepülő Visszaemlékezései
  • Császár Ottó: Élet és Halál a Levegőben
  • Becze Csaba: Elfelejtett Hősök - A Magyar Királyi Honvéd Légierő ászai a II. világháborúban
  • Top Gun és Aranysas repülőmagazinok
Tovább a kategóriában: « Pintér Gyula Tobak Tibor »