VO101_Tom

VO101_Tom

péntek, 17 február 2012 12:00

Horváth György hadnagy temetése

A hadnagy 1945. február 19.-én tűnt el Esztergom térségében Me-109-es repülőgépével, földi maradványai 2009-ben kerültek elő Búcs község mellett. A Magyar Roncskutató Egyesület kutatói, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis kutatói és a szlovákiai kutatók közösen tárták fel a pilóta sírját. A hadnagy földi maradványait 2010. október 1.-én Magyarországra szállították. Közvetett bizonyítékok alapján sikerült a pilóta személyét azonosítani. Horváth György hadnagyot katonai tiszteletadással helyezik örök nyugalomra 2012. február 19-én vasárnap 12 órakor Vasváron a köztemetőben.
szerda, 30 november 2011 14:00

"A vasnak a levegőben a helye" kiállítás

Balogh Ákostól kaptunk egy programajánlót, a magyar forgószárnyasokról szóló kiállítás megnyitójára, ami 2011. dec. 10-én lesz Veszprémben.
szerda, 30 november 2011 12:00

v. Szentgyörgyi Dezső sírkőavatás

v. Szentgyörgyi Dezső sírjáról ismeretlenek ellopták a korábban ott lévő a majd 20 kg-s bronz repülőgép szobrot. 2011. okt. 28-i megemlékezésen a kecskeméti Légibázis parancsnoka, Kilián Nándor Dandártábornok Úr és katona társai ezt pótolandó egy márvány Messerschmittet készítettek.
Ez egy tavalyi felvétel, de én csak most szereztem tudomást róla. 2010. augusztus 25-én volt egy megemlékezés Segesdi katonai emlékműnél, ott volt Michna Gyuri bá is. Itt egy rövid interjú látható vele.

kedd, 16 augusztus 2011 12:00

Repülő szabályzat

Két újabb füzet került fel a pumaszállás tan- és gép-könyv letöltések közé, a háborúban kiadott repülő szabályzat IV. és V. fejezete. Az első egy teljes értékű repülő tankönyv, aerodinamika, gyakorlati repülés témakörben, amibe repbiztonsági előírásokat és különleges esetekben végre-hajtandó teendőket is beleírtak.
Az idei Puma Air Rallyin mondta Sminyu, hogy készült vele egy hosszabb interjú, amit az interneten rákeresve lehet elolvasni.
péntek, 14 október 2011 18:55

Teendők veszélyes repülési helyzetekben

Sebességmérő meghibásodik: Próbáljunk meg hang és horizont alapján repülni. Kerüljük a kis és nagy sebességű repülést. A legközelebbi repülőtéren szálljunk le.

Ki kell ugrani a gépből, ha:
  • Műszaki hiba miatt vezethetetlen a gép.
  • A leszállás végrehajthatatlan a földig tartó felhőzet (vagy köd) miatt (és nincs ILS - leszállást segítő rendszer).
  • Olthatatlan fedélzeti tűz keletkezett.
  • Pilóta súlyos egészségügyi akadályozása miatt (pl. látásromlás esetén).
  • Abban az esetben, ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy csak a gépelhagyás biztosítja a fedélzeten lévők testi épségét.
A gépelhagyás folyamata (vitorlázórepülőgépnél):
  • Botkormányt elengedni.
  • Kabinnyitó vészkioldót meghúzni, dekket (kabintetőt) ki (el) lökni.
  • Heveredek kioldása (fontos, hogy előbb dobd el a dekket, aztán old ki az öveket, mert már szálltak át a kabintetőn, ami nem jó dolog).
  • Kiugrani a gép várható, vagy tényleges forgási közepe felé (ott lassabb a szárny forgása, tehát, ha elcsap, akkor kisebbet üt).
  • Ejtőernyő nyitásakor a lábat zárjuk (összeverődhet a boka), mereven előrehúzzuk (bicskázunk), majd a fejet előre hajtva meghúzzuk a kioldót.
  • Ha a gépelhagyás pillanatában a magasság 200m vagy alatti, akkor e kirugaszkodás pillanatában kell a kioldót meghúzni (az ernyő nyitási magassága olyan 80m, tehát ennyi kell neki, hogy rendesen kinyíljon).
  • Ha a repülőgép háthelyzetben repül, akkor a heveder kioldása előtt a lábakat föl kel húzni, és kézzel is segíteni kell.
  • Ha a magassági kormány működőképes, akkor a kiugrás pillanatában egy erőteljes orra-nyomás is kirepít a gépből.
  • Amennyiben két (vagy több) személy ül a gépben, a gépparancsnok dönti el, hogy ugranak, vagy sem.
  • A gépparancsnok csak abban az esetben hagyhatja el a gépet, ha az utasok már kiugrottak, vagy ha nem mernek, és a további késlekedés az életébe kerülne.
  • Nagysebességű emelőáramlatokban (pl. zivatarfelhő) nem ajánlatos ernyőt nyitni, mert ha jobban emel, mint ahogy az ernyő süllyed, felvihet 8-10 km magasra is, az pedig biztos halál.

Nagy magasságban végrehajtott kényszerugrásnál célszerű viszont azonnal ernyőt nyitni, hogy ha esetleg oxigénhiány miatt eszméletvesztés lép föl, az ernyő már nyitva legyen (mivel egyáltalán nem biztos, hogy alacsonyan magadhoz térsz, illetve a sebességed nem lesz akkora, hogy lehetetlen ernyőt nyitni.

A légi-közlekedés főbb szabályai (VFR repülésben):
  • Jobbra tarts
  • Alá, fölényomás tilos, tilos így előzni vagy a másik útját keresztezni.
  • Mindig lásd a másikat, amelyik közel van hozzád.
  • Iskolakörben előzni tilos.
  • Előzni csakis külső íven szabad.
  • Vészhelyzetben lévő gépnek mindenféleképp elsőbbsége van.

szab01

Mindenki más béna, vak, most ül először gépben, és azt sem tudja, hogy hol van. Ezek szerint repülj.

Rakétajelzések (jelzőpisztoly):
  • Piros rakéta: vész!
  • Zöld rakéta: leszállási parancs!
  • Fehér rakéta: figyelmeztetés!

Repülőgépek fényei:
  • Jobb szárny: Zöld
  • Bal szárny: Piros
  • Repülőgép farok-pontja (törzs végén): Fehér
  • Függőleges vezérsík teteje: Narancssárga

Ezeken kívül (és a leszállóreflektoron kívül) villanófényeket is elhelyeznek, amelyek messziről is felhívják a figyelmet.
péntek, 14 október 2011 18:10

Rádiózás - alapszabályok

A rádiózásban néhány egyszerű, de fontos szabályt kell betartani. Ugyanez igaz az internetes kommunikációra is, mert a repülőgépekben használt rádiókészülékekhez hasonlóan a TeamSpeak is half-duplex kommunikációt enged, vagyis egyszerre csak egy valaki beszélhet, a többi hallgatja. Amíg valaki az adógombot nyomja, addig másokat nem érteni.
A repülőgépnek többféle légellenállása van. Némelyiket szándékosan idézzük elő (fékszárny, féklap, ívelőlap), némelyiket nem. Most a nem szándékosakkal foglalkozunk, az ívelőlappal majd a szerkezettan részben.

Az első az a légellenállás, ami a levegő torlónyomása miatt keletkezik a repülőgépen. Ezért próbálják a szemből látható sziluettet minél kisebbre alakítani. Ez a légellenállás igen jelentős is lehet (ha vastag a szárny), de nem az egyedüli.

001-aero6-indukalt-ellenallasLégellenállást növeli az un. indukált ellenállás. Ez tulajdonképpen a szárnyvég körül alakul ki, ahol a szárny feletti alacsonynyomású levegő, és a szárny alatti magasnyomású levegő ki akar egyenlítődni. Ez a repülőgép előrehaladása miatt örvényorsót hoz létre a szárnyvégen, ami igenjelentős légellenállási tényező (nézd a lenti képsorozatot, ahol leszáll a 747-es. Annak a levegőmennyiségnek a kavarását, amit lent látni, azt mind a repülőgép előrehaladásától veszi el).









002-aero8-747szarnyvegVédekezni ellene többféle módon lehet. Az egyik az, hogy a szárnyvégen lerontják a felhajtóerőt, és így kisebb lesz ott a nyomáskülönbség. A legjellemzőbb: a szárnyvég lekerekítése (pl. a Supermarine Spitfire-nél). A másik megoldás, hogy a szárnyvégre tesznek akadályt a kiegyenlítődés ellen. Ilyen pl. a baloldali képen látható B-747 szárnyvég, ahol felhajtják azt (közben ereszti az üzemanyagot, de az nem tartozik most ide). Tehát a Messzer 109 E szárnykiképzése nem a legjobb.









003-aero-747a 004-aero-747b 005-aero-747c

006-aero7-diffuzor-ellenallasAz interferencia ellenállás. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az egyébként lamináris áramlásokat valami külső zavar megzavarja (két közeli sík felület, egy kiálló dúc), ekkor azok turbulensek lesznek, és növelik a légellenállást. Tehát egy merevítő dúcnál nem csak magát a merevítés légellenállását kell számolni, hanem az egész repülőgépre nézve a zavaró hatásait is, vagy van a diffuzor hatás (bal oldali képen), ami miatt a szárny kilépőéle és a törzs csatlakozásánál, a hirtelen kitáguló térben lamináris áramlás turbulens lesz, és leválik, ami szintén káros.

Vannak még egyéb zavaró tényezők (pl. a kormánymozgatás), de azok hatása elenyésző az itt említettekhez képest.



Szárnyra ható erők:
Most, hogy ismerjük a felhajtóerőt és a légellenállást, felrajzolhatjuk, hogy a szárnyra milyen erők hatnak repülés közben:
007-aero9-szarnyerok
  • Fy - felhajtóerő
  • Fx - légellenállás
  • Fl - eredő légerő, ami a valóságos fönntartó erőt jelenti. A légellenállás ugyanis rontja a felhajtóerőt, de nem kivonni kell belőle, csak a vektorát tolja el (ez fogja vissza, lassítja a gépet).
hétfő, 30 május 2011 12:00

Ultrapack 3.0

A Cliffs of Dover megjelenése után sem kell a régi jó Il-2 Sturmovikot sem temetni, mi sem jobb bizonyíték erre, hogy egy újabb hatalmas kiegészítő csomag érkezett az il2-höz, melynek végleges verziója kb. egy hónap múlva lesz elérhető. Már letölthető viszont az Ultrapack 3.0 RC verzió. Ezt nem szabad az UP2.1-re telepíteni, csak tiszta Il-2 4.10.1 verzióra! A mellékelt linken található az install menete is (Gyik: Il-2 verziók).