VO101_Tom

VO101_Tom

szerda, 28 november 2012 19:50

Műszertan

A Szelence

A szelence nem más, mint egy zárt doboz, amelynek két szemben lévő fala könnyen mozog, így nagyon érzékeny a benne vagy a körülötte lévő légnyomásra. Két fajta van:
  • Zárt: A teljes "doboz" (a továbbiakban azért a szelence szót használom, a szelence tokjára pedig a "ház" szót) le van zárva, benne légüres tér van (átlag 0,1 - 0,3 Hgmm). Erre azért van szükség, mert ha valamilyen gázzal töltenénk meg, az a melegedés hatására kitágul, és meghamisítja a nyomásértékeket. Az ilyen szelencét Aneroid szelencének nevezzük.
  • Nyitott: A szelence egy tokba van beépítve, amit "szelence ház"-nak nevezünk. Mindkettőbe egy-egy cső megy be, így lehetőség van két légnyomásérték összehasonlítására, kivonására. Az ilyen szelencéket Vidi szelencének nevezzük.
szerda, 28 november 2012 19:12

Elmélet - Szerkezettan

A gépre ható erők - légerők


Egyenes vonalú egyenletes repülés során a szárnynak csak a repülőgép "felszállósúlyát" kell elbírnia (ekkor a gép felületi terhelése 1G).

02 g-ero201 g-ero1

Olyan repülések alatt azonban, ahol a mozgás iránya és/vagy sebessége megváltozik a szárnynak ennek a súlynak (akár) a többszörösét kell hordoznia (pl. fordulóban, felrántáskor a centrifugális erőnek is ellen kell tartania). Ezt hívjuk G terhelésnek (más szóval felületi terhelésnek), hogy a repülőgépre -és a pilótára- a gravitáció hányszorosa nehezedik, vagyis hányszorosa lesz a súlya. (A G terhelés mérésére használják a G mérőt (Accelerometer), amit a műszertannál részletsebben leírok.)
szerda, 28 november 2012 18:26

Gyakorlati repülés

Felszállás:

Amikre figyelni kell felszálláskor (pálya és a felszálló légtér ellenőrzése után):

Ne kapásból teljes gázzal indulj, mert a giroszkóp hatás miatt a gépedet elcsavarja a hossztengely körül, és rosszabb esetben géptörés lehet belőle, jobb esetben csak imbolyogsz. Érdemes a pályairányra állás után a "tail gear lock"-ot bekapcsolni (Messerschmitt 109-esen), ami rögzíti a hátsó futóművet, így biztosabban tartja az egyenest (viszont korrigálásnál is lomhább).
szerda, 28 november 2012 15:35

Force Feedback Files

A force feedback (FFB) joyok erejét nem lehet az Il-2-ben menüből állítani, ezek a fileok felülírásával viszont mégis van lehetőség erre.
  • Light
  • Medium
  • Original
(Program letöltése a lap alján!)

FFB
szerda, 28 november 2012 15:35

Magyar feliratok

Az il-2 játék alatti üzeneteit, információit két txt file-ból szedi, amit egyszerű wordpaddal lehet szerkeszteni. A hud.msg.properties a játékban szereplő AI gépek üzeneteit (támadási parancsok, útvonaladatok, kérdések, válaszok, stb), míg a netmessages.properties az online játék rendszerüzeneteit (kilépés, belépés, kill, kiugrás, stb) tartalmazza. Aki nem akar saját maga bajlódni ezeknek a sorról-sorra való lefordításával, innen is letöltheti. A file-okat egyszerűen írja felül a letöltött fájlokkal, amik az IL-2 könyvtár i18n mappájába valók.

(Program letöltése a lap alján!)

magyar-szoveg
szerda, 28 november 2012 15:35

Sniper Corners

Egy ötletes kis .xls file, amiben a különböző paraméterek (géptípusok, sebességek, szögek, revi) beállítása után megmutatja, hova kellene az adott pillanatban célozni. Sajnos animációt, vagy valós idejű renderelést nem tud, mindenesetre, ha valakinek gondja van a célzással, ez talán segít.
(Program letöltése a lap alján!)

snipercorners
szerda, 28 november 2012 15:35

Il-2 Compare 4.07m

Az Il-2-ben szereplő összes gép teljesítmény paraméterét tudjuk grafikonokon ábrázolva leolvasni. A programban lehetőség van két gép adatainak egyidejű összehasonlítására is. A program a játékból vett adatokat teszi közzé, nem a valódi gépekről fellelhető információkat, ezért a szimulátor használatához célszerűbb az Il-2 Compare-t használni.
(Program letöltése a lap alján!)

Letölthető egy Ultrapack 2.01 MOD adatbázis, amit StG77_HaDeS tett fel az Ultrapack hivatalos oldalra (köszönet V.4_Poginak a linkért): Ultrapack 2.01
(Program letöltése a lap alján!)

il2compare
szerda, 28 november 2012 15:35

IAS-TAS táblázat

Az Indicated Air Speed (műszer szerint jelzett sebesség) és a True Air Speed (valódi, levegőhöz viszonyított sebesség) közötti eltérést foglalja össze egy táblázatba (levegő sűrűségének csökkenése miatt, ha minnél magasabban vagyunk, a sebességmérő műszer azonos sebesség mellett egyre kevesebbet mutat. Ha az IL-2 Compare program eredményeit, javasolt sebességeit a játékban is alkalmazni akarjuk, át kell számolnunk a TAS-t IAS-ba. Ehhez nyújt segítséget ez a táblázat.
(Program letöltése a lap alján!)

csl-ias-tas
szerda, 28 november 2012 15:27

Bombsight table 2

Vízszintes bombacélzóval történő bombavetést könnyíti meg ez a kis program. A repülőgép sebességét, magasságát beállítva megmutatja, hogy a célzót hány fokra állítsuk előre, és akkor a bomba a célkeresztbe hull. A valóságban ezt egy táblázatból nézték ki, nekünk nincs ilyen füzetünk, helyette a Bombsight Table-t használjuk.
(Program letöltése a lap alján!)

bombsight.table
szerda, 28 november 2012 15:27

TeamSpeak

Élő szavas hangkommunikációt tesz lehetővé a szerverre csatlakozott személyek közt, a repülés közbeni beszélgetés elengedhetetlen kelléke. A repülőgépekben használt rádiókhoz hasonlóan itt sincs folyamatos hang kapcsolat (ellentétben a skype, messenger programokkal), csak azt a személyt továbbítja a többieknek, aki az adógombot nyomja. Ez - a hangzavar elkerülése mellett - a sávszélességgel is spórol, ami az internetes játékoknál különösen fontos. Letölthető az alábbi linkről: http://www.teamspeak.com

teampeak3